جمعیت اسلامی: گزارش سالانه امریکا تنها بخش کوچکی از ظلم طالبان را انعکاس داده است

  • انتشار: ۵ ثور ۱۴۰۳
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 178637

جمعیت اسلامی افغانستان با محکوم کردن گزارش سالانه وزارت امور خارجه امریکا در مورد نقض حقوق بشر در افغانستان می‌گوید که این گزارش تنها بخش کوچکی از «ظلم و قساوت» طالبان را بازتاب داده است.

این جریان سیاسی سه‌شنبه‌شب، ۴ ثور در بیانیه‌ای نگاشته که رفتن افغانستان زیر سلطه طالبان به سوی «آپارتاید جنسیتی» دست‌آورد دیگر رژیم طالبان در کشور است.

در این بیانیه آمده است: «در وضعیتی که رفتن به آپارتاید جنسیتی بخشی از محصول‌های این گزارش می‌باشد و افغانستان از هر نظر به یک جامعه‌ای راکد تبدیل شده‌است و شهروندان آن از همه‌ حقوق شرعی و اساسی خویش به‌گونه غم‌انگیزی محروم شده‌اند، جنایت‌های بازتاب‌یافته در گزارش، تنها گوشه‌ای از ظلم و قساوتی را نشان می‌دهد که به‌‌صورت دوام‌دار بر مردم تحمیل می‌شود.»

جمعیت اسلامی تاکید کرده که برای بهبود وضعیت حقوق بشری و ایجاد یک دولت مردم‌سالار در افغانستان، نیاز است تا همه طرف‌های دخیل اقدامات فوری و هماهنگی را روی دست بگیرند.

این جریان سیاسی تصریح کرده است: «بسیار مهم است که نهادهای ذیربط به تلاش‌های جمعی‌شان در امر تسریع و تقویت مستند‌سازی جنایات و نقض حقوق‌بشر در کشور، هماهنگی و قوت بیش‌تر بخشند تا مردم افغانستان به عدالت و آزادی نزدیک‌تر و در نهایت به آن دست یابند.»

جمعیت اسلام همچنان از ارسال بسته‌های کمکی امریکا به افغانستان زیر سلطه طالبان انتقاد کرده و از واشنگتن خواسته است تا از «باج‌دهی» به این گروه خودداری کند.

براساس این بیانیه، عامل بازگشت دوباره ط‌البان به قدرت، توافقنامه‌ دوحه بود و این امر مسوولیت مهمی را بر عهده‌ ایالات متحده و متحدانش برای رسیده‌گی به وضعیت جاری در افغانستان گذاشته است.

این در حالی است که شب گذشته (دوشنبه، ۳ ثور) وزارت امور خارجه امریکا گزارش سال ۲۰۲۳ خود در مورد وضعیت حقوق بشر در نزدیک به ۲۰۰ کشور، از جمله افغانستان را منتشر کرده بود.

بربنیاد این گزارش، طالبان به وضع محدودیت‌های آموزشی وکاری بر زنان و مجازات بدنی متهمان نیز ادامه داده‌اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟