جدال حزب اسلامی با طالبان؛ پسر حکمتیار فعالیت احزاب سیاسی را ضروری خواند

  • انتشار: ۲۱ حمل ۱۴۰۳
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 177286

به دنبال تنش‌ها میان طالبان و حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار و ممنوع اعلام شدن فعالیت‌های سیاسی تحت چتر احزاب سیاسی در کشور پسر آقای حکمتیار بار دیگر از این تصمیم طالبان انتقاد کرده و فعالیت احزاب سیاسی را یک ضرورت خوانده است.

حبیب‌الرحمان حکمتیار؛ فرزند رهبر حزب اسلامی روز دوشنبه، ۲۰ حمل در پیامی در صفحه ایکس خود نو از فعالیت احزاب سیاسی در افغانستان دفاع کرده و گفته که مردم حق دارند نظام سیاسی، زعیم خود و صلاحیت‌ها و مسوولیت‌های او را تعیین کنند.

او افزوده که هیچ‌کسی حق ندارد به تنهایی و بدون مشورت و موافقت مردم تصمیم بگیرد. او در این پیام بر ضرورت فعالیت احزاب سیاسی و اتحادیه‌های صنفی در افغانستان تاکید کرده و افزوده که تشکیل اتحادیه‌ها برای تامین عدالت و حق‌خواهی مردم ضرورت جدی است.

وزارت عدلیه طالبان روز پنجشنبه هفته گذشته اعلام کرد که فعالیت احزاب سیاسی در افغانستان «غیرقانونی» است و در صورتی فعالان سیاسی تحت نام احزاب فعالیت کنند، با «برخورد شرعی و قانونی» مواجه خواهند شد. به نظر می‌رسد اشاره فرزند رهبر اسلامی به این اعلامیه وزارت عدلیه طالبان باشد.

یک روز پس از پخش این اعلامیه وزارت عدلیه طالبان، گلبدین حکمتیار در خانه جدید خود با پرچم حزبش از هواداران خود پذیرایی کرد. حبیب‌الرحمان حکمتیار گفته که حاکمان باید درباره مسایل مهم ملی با مردم مشورت کنند.

او افزوده که تعیین نظام، ساختار آن، انتخاب امیر و دایره صلاحیت‌ها و مدت کاری او، مشخص‌سازی سرحدات، سیاست‌های داخلی و خارجی حکومت مرتبط به یک فرد خاص نیست، بلکه مرتبط به تک‌تک مردم است.

وی تاکید کرد که شورای مقتدر و نماینده ملت باید تصمیم نهایی را بگیرد و هر نوع تصمیم و تصرف خلاف رضایت مردم، «خیانت» است.

اخیراً وزارت عدلیه طالبان از معرفی مسوولان دو حزب سیاسی و ۷۵ نهاد اجتماعی به نهادهای امنیتی این گروه طی یک سال گذشته نیز خبر داده است. طالبان از این احزاب و نهادها نامی نبرده اما منابع از حزب اسلامی تایید کرده‌اند که برخی دفاتر ولایتی این حزب از سوی طالبان مسدود شده است. این منابع اما درباره معرفی مسوولان حزب اسلامی به نهادهای امنیتی طالبان چیزی نگفته‌اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟