جان تازه در کالبد آزادگان جهان

  • انتشار: ۱۲ دلو ۱۴۰۲
  • سرویس: دیدگاه
  • شناسه مطلب: 170663

دادگاه بین‌المللی لاهه روز جمعه گذشته حکم اولیه خود را درباره شکایت آفریقای جنوبی از اسرائیل در خصوص نسل‌کُشی و جنایات ارتش رژیم صهیونیستی در غزه صادر کرد. در رأی اولیه دادگاه لاهه، شکایت آفریقای جنوبی در خصوص نسل‌کُشی و جنایات اسرائیل در غزه به رسمیت شناخته شده و قرار است به زودی، شکایت آفریقای جنوبی از سوی قضات دادگاه لاهه بررسی شود.

اسرائیل، آمریکا و انگلیس تلاش داشتند که این شکایت رسمیت پیدا نکند اما دادگاه لاهه، خلاف فشارهای آمریکا به وظیفه انسانی خود عمل و تلویحاً نسل‌کُشی و جنایات اسرائیل را در غزه تأیید کرد. به همین دلیل بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم اسرائیل رأی اولیه دادگاه لاهه را شرم‌آور خواند و بر ادامه جنگ تأکید کرد.

از سوی دیگر کشورهای آزاده جهان از جمله دولت آفریقای جنوبی حکم دادگاه لاهه را «پیروزی قاطع» برای حاکمیت قانون و نقطه عطفی مهم در راستای تلاش برای برقراری عدالت برای مردم فلسطین توصیف کرد. وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی اظهار داشت که ما در کنار ملت فلسطین ایستاده‌ایم و از آن‌ها می‌خواهیم امید خود را از دست ندهند.

حکم دادگاه لاهه جان و نفس تازه در کالبد آزادگان جهان دمید زیرا با رأی این دادگاه، از یک‌طرف اسرائیل و حامیانش بیش از پیش منزوی می‌شوند و از سوی دیگر، دست حامیان ملت فلسطین برای حمایت از مردم مظلوم غزه بازتر خواهد شد.

اقدام انسانی یک کشور غیرمسلمان مانند آفریقای جنوبی برای حمایت از ندای انسانی در غزه، ثبت تاریخ بشریت شد. از سویی، بی‌توجهی کشورهای مسلمان عربی به کشتار هم‌تباران، هم‌کیشان و هم‌نوعان خود نیز در حافظه انسانیت به ثبت رسید.

محمد مرادی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟