تیرباران نمازگزاران شیعه در هرات؛ علما خواهان شناسایی و مجازات مهاجمان شدند

  • انتشار: ۱۱ ثور ۱۴۰۳
  • سرویس: امنیت و حوادثتیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 179252

به دنبال تیرباران نمازگزاران شیعه در هرات که به شهادت دست‌کم پنج نفر از جمله امام مسجد و شماری زن و کودک شد، علمای شیعه در هرات از طالبان خواستند تا عاملان این جنایت را شناسایی و مجازات کنند.

عبدالمتین قانع؛ سخنگوی وزارت داخله‌ طالبان گفته است که یک فرد مسلح حوالی ساعت ۹:۰۰ شب گذشته با کلاشینکف به سمت نمازگزاران تیراندازی کرده که در نتیجه شش نفر شهید شده‌اند و یک نفر زخم برداشته است.

مسئولیت این حمله را تاکنون هیچ گروهی برعهده نگرفته است.

در همین حال، شورای علمای شیعه هرات این حمله را محکوم کرده و گفته: «بار دیگر عوامل جنایت پیشه و مزدور اجانب با اقدام تروریستی در مسجد امام زمان واقع در شهرک اندیشه ولسوالی گذره هرات عده‌ای از نمازگزاران مظلوم و بی‌دفاع کشورمان را شهید و مجروح ساختند.»

شورای علمای شیعه هرات افزوده: «این اقدام وحشیانه که قلوب هموطنان عزیز و تمامی آزادگان جهان را جریحه دار کرده است، نشانگر نهایت ددمنشی و پست فطرتی عاملان و آمران پشت پرده این جنایت است که از سر استیصال و عجز، چشم دیدن افغانستانی باثبات، آرام و در حال پیشرفت را ندارند و دست به این قبیل جنایات می زنند.»

شورای علمای شیعه هرات از مسئولین طالبان خواسته که عوامل این جنایات شناسایی و آن‌ها را به اشد مجازات برسانند.

همچنین سفارت ایران در کابل نیز حمله‌ مسلحانه‌ مرگبار علیه نمازگزاران شیعه در هرات که شامگاه دوشنبه، ۱۰ ثور به وقوع پیوست را محکوم کرده و گفته است که آمادگی خود را برای تقویت همکاری با طالبان برای مبارزه با تروریزم اعلام می‌کند.

سفارت ایران در کابل ضمن محکومیت این حمله، خواستار شناسایی و مجازات عاملان آن شده‌ است.

از سال گذشته به این‌طرف این چندمین حمله‌ هدفمند علیه هزاره‌ها در هرات است.

سال گذشته نیز در یک حمله‌ مسلحانه در منطقه‌ هزاره‌نشین جبرئیل در ناحیه‌ سیزدهم شهر هرات دست‌کم پنج نفر، به‌شمول دو روحانی شهید و سه نفر دیگر زخمی شدند.

همچنین سه عالم دینی دیگر شیعه در دو حمله‌ دیگر در جبرئیل و ولسوالی انجیل هرات شهید شدند.

مسئولیت حملات سال گذشته را نیز هیچ گروهی برعهده نگرفت.

حملات بر اماکن مذهبی و آموزشی هزاره‌ها و شیعیان افغانستان از سال‌ها به این‌طرف جریان دارد. این حملات هدفمند و مصداق نسل‌کشی علیه این گروه قومی و مذهبی در کشور دانسته می‌شود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟