ترمپ در انتخابات سال ۲۰۱۶ متهم به فساد شد

  • انتشار: ۴ ثور ۱۴۰۳
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 178565


دادستان‌های نیویارک در اولین جلسه‌ی محاکمه‌ی دونالد ترمپ گفتند که رییس‌جمهور سابق با دادن حق‌السکوت به یک ستاره‌ی پورن، رأی‌دهندگان را در انتخابات ۲۰۱۶ فریب داده و قانون‌ را زیر پا گذاشته است. آنان رییس‌جمهور سابق را به فساد در انتخابات متهم کردند.

اولین جلسه‌ی دادگاه بررسی پرونده‌ی حق‌السکوت ترمپ در منهتن برگزار شد.

براساس گزارش رویترز، در این جلسه ترمپ به جعل سوابق تجاری برای پنهان کردن پرداخت ۱۳۰ هزار دالر به «استورمی دانیلز»، ستاره‌ی فیلم‌های پورن در سال ۲۰۱۶ برای سکوت او در مورد یک رابطه‌ی جنسی متهم شد.

دانیلز مدعی است که ۱۰ سال قبل با رییس‌جمهور سابق رابطه داشته، اما ترمپ خود را بی‌گناه دانسته و این رابطه را رد کرده است.

دادستان‌ها این اقدام ترمپ را «تلاش مجرمانه برای فریب رأی‌دهندگان» توصیف کردند.

«متیو کولانجلو»، یکی از دادستان‌ها اقدام ترمپ را «توطئه‌ای برنامه‌ریزی‌شده، هماهنگ و طولانی‌مدت» توصیف کرده که در آن ترمپ از طریق آن تلاش کرده بر انتخابات ۲۰۱۶ تأثیر بگذارد.

او گفته است که رییس‌جمهور سابق با پرداخت هزینه‌های غیرقانونی افرادی را که درباره‌ی رفتار او «حرف‌های بدی» می‌زدند وادار به سکوت کرده است. کولانجلو گفت که این اقدام «کاملا واضح و ساده تقلب در انتخابات بوده است».

وکیل ترمپ به هیأت منصفه گفته است که ترمپ هیچ جرمی مرتکب نشده و افزود که دادستان‌ها نباید این پرونده را مطرح می‌کردند.

تاد بلانچ، وکیل ترمپ گفته است: «هیچ اشکالی در تلاش برای تأثیرگذاری در انتخابات وجود ندارد. اسمش دموکراسی است. آنان نام شومی را روی این ایده گذاشتند، انگار این یک جنایت است.»

این پرونده یکی از چهار پرونده‌ی کیفری ترمپ است که پیش از انتخابات و رقابت مجدد او با جو بایدن، رییس‌جمهور دموکرات در پنجم نوامبر، رسیدگی به آن آغاز شده است.

مجرم شناخته‌شدن ترمپ در دادگاه مانع شرکت وی در انتخابات نمی‌شود، اما می‌تواند به نامزدی وی آسیب برساند.

نظرسنجی رویترز/ایپسوس نشان می‌دهد که نیمی از رأی‌دهندگان مستقل و از هر چهار جمهوری‌خواه یک نفر گفته‌اند که اگر ترمپ به جرمی محکوم شود به وی رأی نخواهند داد.

ترمپ با سه کیفرخواست جنایی دیگر در زمینه‌ی تلاش‌ برای لغو شکست انتخاباتی‌اش در سال ۲۰۲۰ و مدیریت اسناد محرمانه پس از ترک کاخ سفید در سال ۲۰۲۱ مواجه است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟