بلینکن: ادامه نقض حقوق بشر توسط طالبان در افغانستان نگران کننده است

  • انتشار: ۴ ثور ۱۴۰۳
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 178543

انتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا هنگام ارایه گزارش «حقوق بشر ۲۰۲۳ ایالات متحده» گفته است که طالبان در سال گذشته میلادی به نقض حقوق بشر، از جمله مجازات بدنی افراد متهم به «رفتارهای غیراخلاقی» در افغانستان ادامه داده‌اند.

بلینکن دوشنبه‌شب، ۳ ثور در یک نشست خبری تصریح کرده که رژیم طالبان همچنان فرصت‌های کاری را از زنان افغانستانی گرفته است.

وی افزوده است: «در افغانستان، طالبان فرصت‌های کاری محدودی برای زنان دارند، نهادهای آموزشی برای دختران را تعطیل کرده‌اند و همچنان شلاق زدن زنان و مردان متهم به رفتار غیراخلاقی را افزایش داده‌اند.»

گفتنی است که وزارت امور خارجه امریکا گزارش خود را در مورد وضعیت حقوق بشری در نزدیک به ۲۰۰ کشور جهان و منطقه، از جمله غزه ارایه کرده است.

بلینکن در این نشست تاکید کرده که امریکا در زمینه تامین حقوق بشر در کشورها با کاستی‌های روبه‌رو است.

وزیر امور خارجه ایالات متحده خاطرنشان کرده است: «ما تشخیص می‌دهیم که امریکا با کاستی‌های خود روبه‌رو است. ما کاستی‌ها و نواقص را بدون پنهان‌کاری بررسی می‌کنیم.»

گفتنی است که طالبان پس از تسلط دوباره بر افغانستان، مانند دهه ۹۰ میلادی به مجازات بدنی شهروندان افغانستانی روی آوردند.

به‌رغم انتقادهای نهادهای حقوق بشری، این گروه طی بیش از دو سال گذشته صدها زن و مرد را به اتهام‌های مختلف عمدتاٌ داشتن رابطه قبل از ازدواج در ملاءعام شلاق زدند.

در کنار این، طالبان سال گذشته بالای چند تن حکم «قصاص» را نیز اجرا کرده بودند.

چندی پیش ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان بار دیگر بر مجازات بدنی متهمان از سوی این گروه تاکید کرده بود.

احترام گذاشتن به حقوق بشر، به‌ویژه حقوق زنان یکی از پیش‌شرط‌های مهم جامعه جهانی برای به‌رسمیت شناختن رژیم طالبان برای این گروه است.

این در حالی است که هفته گذشته لیندا توماس گرینفیلد، نماینده دایم امریکا در سازمان ملل نیز گفته بود که تلاش‌های جامعه جهانی برای متقاعد کردن طالبان به پذیرش حقوق اساسی مردم، به‌ویژه حقوق زنان در افغانستان، تا کنون بی‌نتیجه بوده است.

به گفته وی، دست‌آوردهای دو دهه گذشته در زمینه حقوق بشر، به‌ویژه حقوق زنان پس از تسلط دوباره طالبان بر افغانستان، از بین رفته است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟