بایدن و شی بر حفظ روابط میان امریکا و چین تاکید کردند

  • انتشار: ۱۵ حمل ۱۴۰۳
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 176755

رهبران امریکا و چین در یک تماس تلفنی از تلاش‌های جاری برای حفظ کانال‌های ارتباطی و مدیریت مسوولانه روابط میان این دو کشور در آینده استقبال کرده‌اند.

جو بایدن، رییس جمهور امریکا روز سه‌شنبه، ۲ اپریل در تماس تلفنی با شی جین‌پینگ، رییس جمهور چین در مورد موضوعات مختلف، از جمله حفظ صلح و ثبات در تایوان گفت‌وگو کرده است.

کاخ سفید با نشر اعلامیه‌ای گفته است که این دو رهبر همچنان در مورد حمایت چین از جنگ روسیه علیه اوکراین، رویکردهای تجارتی چین، نقض حقوق بشر در ساحه مسلمان‌نشین «شین‌ژیانگ» چین و غیرهسته‌ای‌سازی شبه‌جزیره کوریا صحبت کرده‌اند.

بایدن از پیامدهای افزایش تنش در دریای چین جنوبی به همتای چینی خود هشدار داده و بر حفظ صلح‌وثبات در تنگه تایوان تاکید کرده است.

در همین حال، شی به بایدن گفته است که موضوع تایوان به‌عنوان «خط سرخ غیرقابل عبور» برای چین باقی خواهد ماند.

وی افزوده است: «ایالات متحده اقدامات را برای سرکوب کردن اقتصاد، تجارت، علوم و تکنالوژی چین ادامه داده و فهرست تحریم‌های این کشور بر شرکت‌های چینی دراز و درازتر می‌شود.»

وی هشدار داده است که اگر امریکا به تلاش برای محروم کردن چین از حق انکشاف ادامه دهد، بیجینگ آرام نخواهد نشست.

براساس گزارش رویترز، بایدن تاکید کرده است که واشنگتن برای حفاظت از تکنالوژی پیشرفته امریکا و جلوگیری از استفاد آن علیه منافع این کشور،‌ هر اقدام ضروری را اتخاذ خواهد کرد.

گفتنی است که روابط میان واشنگتن و بیجینگ طی دو سال اخیر بر سر مسایل مختلف، از جمله دریای چین جنوبی، تایوان و وضع محدودیت‌های تجاری امریکا علیه چین متشنج شده است.

برپایه اطلاعات، امریکا و چین طی چند ماه گذشته تلاش کرده‌اند تا روابط میان این دو کشور بهبود یابد.

این در حالی است که در نوامبر گذشته هم بایدن و شی به‌ هدف کاهش تنش‌ها میان دو ابرقدرت بر سر درگیری‌های نظامی، قاچاق مواد مخدر و هوش مصنوعی در سانفرانسیسکو گفت‌وگو کرده بودند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟