بار: ایجاد میکانیسم پاسخ‌گویی در برابر جرایم حقوق‌‌بشری در افغانستان فوراً در دستور کار قرار گیرد

  • انتشار: ۷ حمل ۱۴۰۳
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 176229

هدر بار، مسوول بخش زنان دیده‌بان حقوق بشر به مناسبت روز جهانی حق آگاهی از واقعیت‌می‌گوید که به‌رغم خواست‌های مکرر نهادهای حقوق بشری در مورد پاسخ‌گویی به جنایات و جرایم در افغانستان زیر سلطه طالبان، اما سازمان ملل به این خواست‌ها احترام نگذاشته است.

بار دوشنبه‌شب، ۶ حمل در یک نوار تصویری گفت که در سال‌های اخیر و‌ پس از تسلط دوباره طالبان بر افغانستان، مدافعان حقوق بشر و نهاد‌های حقوق بشری، از جمله دیده‌بان حقوق بشر و سازمان عفو بین‌الملل به‌گونه جدی خواستار پاسخ‌گویی در مورد خشونت‌ها و جرایم حقوق بشری در کشور شده‌اند.

وی باردیگر، خواستار ایجاد یک‌ میکانیسم جدید پاسخ‌گویی از سوی سازمان ملل شد، تا براساس آن شواهد جمع‌آوری شود و عاملان خشونت مورد پی‌گرد قانونی قرار گیرند.

بار افزود: «متاسفانه طی این سال‌ها هیچ‌گونه پیشرفتی ندیدیم. به این خواست توجه و احترام گذاشته نشد. در نتیجه ما شاهد ادامه خشونت‌های گسترده به‌گونه مشخص در برابر زنان و دختران در افغانستان هستیم. و این مشکل با گذشت هر روز بیشتر و‌ عمیق‌تر می‌شود.»

مسوول بخش زنان دیده‌بان حقوق بشر همچنان تصریح کرد که برخی از کشورها به‌ لیل اعزام نیروی نظامی به افغانستان از ایجاد این میکانیسم هراس دارند.

بار با اشاره به هراس کشورها خاطرنشان کرد: «نیروهای آنان نیز باید در برابر جرایم‌شان‌ پاسخ‌گو باشند؛ برای همه قربانیان میکانیسم پاسخ‌گویی وجود داشته باشد، تا شناخته شود که چه‌ کسانی مرتکب چنین جرایم شده‌اند.»

گفتنی است که پیش از این نیز نهادهای بین‌المللی طالبان را به نقض جدی حقوق شهروندان افغانستانی، به‌ویژه زنان متهم کرده‌اند.

براساس یافته‌های نهادهای بین‌المللی، جنگ‌جویان این گروه شماری زیادی از افغانستانی ها را به اتهام‌های گوناگون، از جمله سرقت، همکاری با جبهه مقاومت و عضویت در داعش شکنجه، بازداشت و در موارد هم محکمه صحرایی کرده‌‌اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟