انگشتر اوپال چه خواصی دارد؟ + انواع انگشتر اوپال

  • انتشار: ۴ ثور ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 84202

انگشتر اوپال که از سنگ گران قیمت اوپال ساخته می شود از دیر باز در فرهنگ های مختلف طرفداران زیادی داشته است. این سنگ از ترکیبات سیلیس و مقدار زیادی آب تشکیل شده و کره های نانو سیلیکونی کوچک با رنگ های درخشان زیبایی خاصی به این سنگ بخشیده است. از گذشته تاکنون مردم بر این باورند که سنگ اوپال خواص زیادی چون شکستن طلسم سیاه و ایجاد نیروی خوشبختی دارد. براساس آمار موجود امروزه بیش از نود درصد اوپال های مرغوب و گران بهای جهان در استرالیا تولید می گردد.

انگشتر اوپال چیست؟

انگشتر اوپال که از سنگ گران قیمت اوپال ساخته می شود از گذشته تا حال جزء جواهرات ارزشمند به حساب می آید. سنگ اوپال از جنس ماده سیلیکا های آبدار می باشد که انواع مختلفی دارد. در نوع گران بهای این سنگ سه تا ده درصد آب وجود دارد. این سنگ ساختار شکلی آموروف(بی نظم) دارد. سختی این گوهر قیمتی بین ۵٫۵ تا ۶٫۵ در مقیاس موس می باشد.

انگشتر اوپال
انگشتر اوپال

سنگ اوپال به اشکال شفاف و نیمه شفاف بوده، ۱٫۹۸ تا ۲٫۲۰ وزن و رنگ خط ساتیدگی جلای شیشه ای دارد. فیلم های نازک رنگی، کریستال های کوچک منشوری و اوپالسنس از ناخالصی های موجود در این کانی می باشد. گلوله های سیلیسی در این سنگ باعث شکست نور شده اشکال زیبایی خلق می کند. اوپال ژل سیلیس سخت شده معمولا بین ۵ تا ۱۰ درصد آب دارد.

اوپال برخلاف دیگر سنگ های جواهر، ظاهری نامتبلور دارد که دو گونه از آن یافت می شود: یکی اوپال قیمتی که بسته به زاویه تابش نور و زاویه نگاه تلألوئی از رنگ در  آن ایجاد شده به شکل رنگین کمان در می آید. نوع دیگر که معمولی به شمار می رود کدر است و رنگین کمانی در آن ایجاد نمی شود. اوپال در برابر حرارت بسیار حساس است و سعی نکنید این سنگ را با پاک کننده های فراصوت تمیز نمایید چون به راحتی ترک می خورد.

اوپال قیمتی

انگشتر اوپال در صورتیکه از اوپال قیمتی ساخته شده باشد به مراتب ارزش بیشتری دارد. اوپال قیمتی دارای خاصیت بازی با رنگ یا اپالسنس می باشد. وجود سیلیکاتهای یک اندازه در کنار هم و وجود آب در فضاهای خالی بین سیلیکاتها سبب می شود هنگام برخورد نور به سطح سنگ تلألوهای زیاد رنگی ایجاد شود. اوپال قیمتی در رنگ های سفید، سفید شیری، خاکستری، ژله ای، آبی، سیاه و برخی رنگ های دیگر یافت می شود. هرچه پدیده بازی با رنگ در سنگ اوپال واضح تر  دیده شود و هرچه سنگ خالص تر باشد ارزش آن بیشتر می شود. انعکاس نور قرمز با به اصطلاح جرقه های قرمز در این سنگ سبب ارزش فوق العاده زیاد آن می گردد.

اوپال معمولی

انگشتر اوپال می تواند از اوپال معمولی ساخته شود. در اوپال معمولی برخلاف نوع قیمتی آن سیلیکاها به طور منظم کنار هم قرار گرفته اند و بازی رنگ در آنها وجود ندارد. اوپال معمولی دارای رنگ زمینه سفید، شیری، آبی، قهوه ای، خاکستری، سیاه و .. می باشد. اوپال چینی، اوپال مرواریدی و اوپال پرو از مهمترین نوع اوپال های معمولی به شمار می روند.  

خواص انگشتر اوپال

انگشتر اوپال همان طور که گفته شد به دلیل خواص بی نظیر سنگ اوپال در فرهنگ های مختلف محبوبیت فراوانی دارد. برخی از خواص منحصر به فرد سنگ اوپال عبارتند از «تقویت امید به زندگی، ارتباط با قلب و تحریک غدد و تنظیم سوخت و ساز، تأثیر مفید روی روح و روان انسان، پراکنده ساختن انرژی شفادهی در سراسر بدن، ایجاد هماهنگی در بدن، توقیت خلاقیت و شهود، تقویت حافظه و تخیل، رها کردن  فرد از حصارهای خود ساخته، ارتباط با احساسات و عواطف انسانی و بیدار ساختن عواطف سرکوب شده مانند عشق و شهوت، تخیل رهاتر، تصورات روشن تر و خواب های واضح تر.» از دیگر خواص سنگ اوپال می توان به تقویت روان بینی و عینیت بخشیدن به زیبایی درون اشاره کرد.

انواع سنگ اوپال

انگشتر اوپال از انواع سنگ اوپال ساخته می شود. همان طور که دیدید سنگ اوپال در دو نوع کلی قیمتی و معمولی یافت می شود. نوع قیمتی تنوع رنگ بسیاری دارد در حالیکه نوع معمولی این ویژگی را ندارد. اوپال قیمتی خود به دسته های اوپال سفید، اوپال سیاه، اوپال آتشین، اوپال شبکه ای، اوپال آبی، اوپال آبی پرویی و اوپال صورتی تقسیم می شود.

اوپال آتشی

انگشتر اوپال در صورتیکه از اوپال آتشی ساخته شده باشد معمولا با رنگ زمینه زرد، نارنجی تا قرمز دیده می شود. این نوع سنگ اوپال اغلب در کشور مکزیک یافت می گردد. در دنیای تجارت به اوپال های با بازی رنگ زرد، نارنجی و قرمز اوپال آتشی می گویند. اوپال خورشید و اوپال جیراسول نام های دیگر اوپال آتشی می باشد.

اوپال چند لایه

در ساخت انگشتر اوپال از اوپال چند لایه نیز استفاده می شود. همان طور که گفته شد سنگ اوپال در ترکیب خود درصد بالایی آب دارد. آب موجود در این سنگ ممکن است به مرور زمان از دست برود و سبب ترک خوردگی سنگ گردد. بنابراین برای افزایش دوام اوپال و جلوگیری از شکسته شدن آن، سنگ را دولایه(دوبلت) یا سه لایه(تریپلت) می کنند. برای دولایه یا سه لایه کردن سنگ اغلب از سنگ کریستال و اونیکس استفاده می شود. معمولا سنگ کریستال را در لایه بالا و اونیکس را در لایه پایین قرار می دهند.

اوپال ماتریکس و بولدر اوپال

انگشتر اوپال می تواند از اوپال ماتریکس یا بولدر وپال تولید گردد. اوپال ماتریکس رنگی روشن دارد و گاهی اوقات رنگ می شود تا به اوپال سیاه تبدیل گردد. اوپال بلدر در شکاف های نازک سنگ ها تشکیل شده دارای بدنه ای با رنگ روشن است و در سنگ مادر آهن مایل به قهوه ای و یا سنگ ماسه ای لک دار یافت می شود.

به هر صورت اگر انگشتر اوپال دارید سعی کنید عیار آن را بسنجید، اینکه از نوع قیمتی ست یا از نوع معمولی. اگر بازی رنگ در آن زیاد بود انگشتر شما از سنگ قیمتی ساخته شده است.