انستیتوت مطالعات استراتژیک آسترالیا: ادعای طالبان مبنی بر مبارزه با داعش و القاعده پوچ است

  • انتشار: ۹ حمل ۱۴۰۳
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 176426

انستیتوت مطالعات استراتژیک آسترالیا می‌گوید که ادعای طالبان مبنی ‌بر مبارزه آنان با داعش و قطع رابطه‌شان با شبکه القاعده بی‌اساس و پوچ است.

این انستیتوت روز پنج‌شنبه، ۹ حمل در گزارشی گفته است که حملات اخیر در قندهار و حومه مسکو قدرت و توانایی داعش را به نمایش گذاشت و ادعای نابودسازی شاخه خراسان این گروه از سوی طالبان را بی‌اساس ثابت کرد.

به گفته این نهاد، گروه داعش نه‌تنها توانایی عملیاتی خود را در افغانستان به‌دست آورده‌ است، بلکه می‌تواند بر اهداف بین‌المللی نیز حمله کند.

در این گزارشی افزوده شده که «عقب‌نشینی» نظامی امریکا و متحدانش از افغانستان، پرسش‌های جدی را درباره مبارزه با «تروریسم و مهار آن» در سطح جهان ایجاد کرده است.

انستیتوت مطالعات استراتژیک آسترالیا تاکید کرده که پس از به قدرت رسیدن دوباره طالبان چشم‌انداز منطقه به‌طور قابل توجهی به نفع «گروه‌های افراطی خشن» تغییر کرده است.

در این گزارش آمده که داعش علی‌رغم رقابت خونین با طالبان همچنان قوی است.

بربنیاد این گزارش، طالبان به ایتلاف دیرینه خود (القاعده) وفادار مانده‌اند و این گروه هسته‌های فعالی را در بسیاری از ۳۴ ولایت کشور ایجاد کرده است.

افزون بر این، انستیتوت مطالعات استراتژیک آسترالیا تاکید کرده است که ۲۱ گروه «افراطی خشونت‌آمیز» دیگر پایگاه‌های منطقه‌ای و عملیاتی را در افغانستان تحت نظارت طالبان پیدا کرده‌اند.

در این گزارش به تنش‌های اخیر حکومت پاکستان و طالبان و رابطه این گروه با تی‌تی‌پی نیز پرداخته شده است.

انستیتوت مطالعات استراتژیک آسترالیا تصریح کرده است که طالبان در تلاش برای «تقویت حاکمیت ظالمانه خود»، بسیاری از اعضای تی‌تی‌پی را نیز به افغانستان فراخوانده‌اند.

به گفته این نهاد، علی‌رغم حمایت اسلام‌آباد از طالبان در زمان حضور ایالات متحده و متحدانش در افغانستان، این امر روابط آن گروه با دولت پاکستان را تیره کرده است.

طالبان همواره ادعا کرده‌اند که القاعده در افغانستان وجود ندارد، داعش سرکوب شده است و به هیچ‌کس اجازه نمی‌دهند تا از خاک افغانستان بر کشور دیگری حمله کند.

با این حال، حملات اخیر داعش در حومه مسکو و قندهار، نگرانی‌‌ها را در افغانستان و کشورهای همسایه بیش‌تر کرده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟