امریکا: تصمیمی برای به‌رسمیت شناختن حکومت طالبان نداریم

  • انتشار: ۴ ثور ۱۴۰۳
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 178527

وزارت خارجه امریکا گزارشی تازه‌ای درباره نقض گسترده حقوق بشر در افغانستان منتشر کرده و گفته که این کشور تصمیمی برای به‌رسمیت شناختن حکومت طالبان ندارد.

وزارت خارجه امریکا روز دوشنبه، سوم ثور گزارش سالانه خود درباره وضعیت حقوق بشر در جهان در ۲۰۲۳ را منتشر کرد. در این گزارش به نقض گسترده حقوق بشر، از جمله قتل و شکنجه افراد، در افغانستان اشاره شده است.

این وزارت تاکید کرده که تصمیمی برای به‌رسمیت شناختن طالبان ندارد.

در گزارش وزارت خارجه امریکا، از انحصارگرایی طالبان انتقاد شده است. به نقل از این گزارش، طالبان «حکومتی به اصطلاح موقت را اعلام کرده که به طور کلی متشکل از جنگجویان طالب، ملاها و چهره‌های سیاسی نزدیک به این گروه است که عمدتاً متعلق به قوم پشتون اند.»

در همین حال، آنتونی بلینکن؛ وزیر خارجه امریکا در یک اعلامیه درباره این گزارش گفت که طالبان با فرمان‌های خود «عملا زنان افغانستانی را از حوزه عمومی حذف کرده است.»

بر اساس این گزارش، ممنوعیت آموزش و کار زنان باعث بدتر شدن وضعیت آنان شده است و اکنون آن‌ها در چهاردیواری خانه محصور اند.

وزارت خارجه امریکا گفته که طالبان هیچ انعطافی در سیاست‌های خود نشان نداده و فرمان‌های این گروه در تضاد با تعهدات افغانستان و کنوانسیون‌های بین‌المللی قرار دارد.

در گزارش وزارت خارجه امریکا به حبس‌های سیاسی و وضعیت بد زندان‌ها، قتل، شکنجه، بازداشت‌های خودسرانه، عدم استقلال قوه قضائیه اشاره شده است.

در این گزارش گفته شده که طالبان از کودکان در درگیری‌های مسلحانه استفاده کرده است.

وزارت خارجه امریکا ارزیابی منفی از وضعیت رسانه‌ها در افغانستان به دست داده است.

در این گزارش گفته شده که طالبان هر روز محدودیت‌های بیشتری را بر آزادی بیان وضع کرده است. همچنین، خبرنگاران با خشونت و بازداشت خودسرانه طالبان مواجه‌اند.

در همین حال، طالبان مانع تجمعات مسالمت‌آمیز شده و برای استفاده از اینترنت محدودیت وضع کرده است.

وزارت خارجه امریکا گفته است که آزادی‌های مذهبی در افغانستان محدود شده و علیه اقلیت‌های قومی و مذهبی خشونت صورت گرفته است.

در این گزارش سالانه بر بی‌اعتنایی گسترده طالبان به حاکمیت قانون و مصونیت ناقضان حقوق‌بشر نیز اشاره شده است. چنانچه، این گروه نتوانسته که خشونت‌های خانگی، جنسی، ازدواج زودهنگام و اجباری را کاهش دهد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟