امریکا به‌گونه‌ی مخفیانه موشک‌های دوربرد به اوکراین فرستاده است

  • انتشار: ۶ ثور ۱۴۰۳
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 178792

مقام‌های امریکایی روز چهارشنبه (۵ ثور) گفتند که اوکراین برای اولین‌بار از موشک‌های بالستیک دوربرد که ایالات متحده مخفیانه در اختیارش گذاشته در میدان جنگ استفاده کرده است.

براساس گزارش آسوشیتدپرس، هفته‌ی گذشته یک میدان هوایی نظامی روسیه در کریمه و مواضع نیروهای کرملین در یک منطقه‌ی اشغالی توسط این موشک‌ها بمباران شده است.

بُرد این موشک‌های جدید که می‌تواند مسافت ۳۰۰ کیلومتری را طی کند و اوکراین مدت‌ها در پی آن بود، تقریبا دو برابر موشک‌هایی است که ایالات متحده در اکتبر گذشته در اختیار کی‌یف قرار داد.

آسوشیتدپرس به نقل از مقام‌های امریکایی گزارش داد که بایدن تحویل سامانه‌ی موشکی تاکتیکی دوربرد ارتش را در ماه فبروری تأیید کرد و سپس در ماه مارچ، تعداد قابل توجهی از آن‌ها در بسته‌ی کمکی ۳۰۰ میلیون دالری گنجانده شد.

مقام‌های ایالات متحده تعداد دقیق موشک‌های ارسال‌شده در ماه گذشته را مشخص نکرده‌اند.

اطلاعات مربوط به تحویل به قدری در خفا انجام شده که قانون‌گذاران و دیگر مقام‌های امریکایی در روزهای اخیر خواستار ارسال تسلیحات به اوکراین شده بودند، بی‌خبر از این‌که کی‌یف تسلیحات را تحویل گرفته است.

ایالات متحده پیش از این به‌دلیل نگرانی از تشدید جنگ و استفاده از این موشک‌ها برای حمله به عمق خاک روسیه، در برابر ارسال آن‌ها به اوکراین مقاومت کرده بود. اما کاخ سفید می‌گوید اکنون زمان مناسب برای ارائه‌ی آن‌ها فرارسیده، زیرا به اوکراین کمک می‌کند تا گره‌های لجستیکی را بگشاید و تمرکز نیروهای روسیه را که در خط مقدم نیستند، مختل کند.

مقام‌های اوکراین به‌طور علنی دریافت یا استفاده از این موشک‌ها را تأیید نکرده‌اند، اما ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهور اوکراین ضمن تشکر از کنگره برای تصویب لایحه‌ی کمک‌های جدید در روز سه‌شنبه (۴ ثور)، در ایکس نوشته است: «قابلیت‌های دوربرد، توپخانه و پدافند هوایی اوکراین ابزار بسیار مهمی برای احیای سریع صلح عادلانه هستند.»

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟