ادعای رهبر طالبان: قصد کشتن افغانستانی ها را نداشتیم

  • انتشار: ۱۹ ثور ۱۴۰۳
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 179929

ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان مدعی شده که این گروه طی ۲۰ سال کذشته قصد کشتن افغانستانی ها را نداشته است.

رادیو و تلویزیون ملی روز سه‌شنبه، ۱۸ ثور، گزارش داده که رهبر طالبان این موضوع را طی سخنرانی در روز پایانی سمینار سه‌روزه «هماهنگی و تنظیم امور تخصصات و جامعات دینی» که از سوی وزارت تحصیلات عالی این گروه راه‌اندازی شده بود، بیان کرده است.

آخوندزاده افزوده است: «در گذشته هم هدف کشتن افغانستانی ها را نداشتیم و اکنون نیز قصد آسیب‌رساندن به افغانستانی ها را نداریم. هر افغانستانی که در گذشته توسط ما کشته شد به این دلیل بود که آن‌ها برای کفار سپر می‌شدند.»

وی همچنان در این نشست به توصیف وزیران خود پرداخته و گفته است: « از وزیران خود خوش استم و افراد خوب هستند و همیشه از من اطاعت می‌کنند. اطاعت، قدر و عزت آن‌ها را کنید، زیرا اطاعت تنها از امیر نیست، بلکه تمام امرا را شامل می‌شود.»

رهبر طالبان از علمای دینی خواسته است تا فرامین وی را برای مردم واضح سازند و شهروندان را به تطبیق و اطاعت از آن تشویق کنند.

وی خطاب به علما خاطرنشان کرده است: «اگر دستور من خلاف شرع بود، آن را به دیوار بکوبید.»

ملا هبت‌الله بار دیگر ادعا کرده است که طالبان مخالفان‌شان را عفو کرده‌اند.

وی در بخش دیگر از سخنانش تصریح کرده است که جهان کفر می‌خواهد، سیاست را از دین جدا کند که حتی در کشورهای اسلامی نیز علما در سیاست نقش نداشته باشند.

به باور رهبر طالبان، علما باید به سیاست دسترسی داشته باشند.

به‌رغم ادعای رهبر طالبان مبنی بر عفو عمومی، اما این گروه طی نزدیک به سه سال گذشته شماری زیادی از نظامیان پیشین و شهروندان کشور را به اتهام‌های مختلف بازداشت، شکنجه و حتا تیرباران کرده‌اند.

چند روز پیش دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) اعلام کرده بود که با وجود اعلام عفو عمومی از سوی طالبان، بازداشت‌های خودسرانه، شکنجه، بدرفتاری و قتل مقام‌ها و نظامیان حکومت پیشین از سوی این گروه در کشور همچنان ادامه دارد.

این نهاد از ماه جنوری تا مارچ سال جاری حدود ۳۸ مورد بازداشت خودسرانه، دست‌کم ۱۰ مورد شکنجه، بدرفتاری و تهدیدات لفظی و چهار مورد قتل مقام‌ها و نظامیان حکومت پیشین توسط طالبان را ثبت کرده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟