اتمر از سازمان ملل خواست تا برای محافظت از مردم بدخشان اقدام کند

  • انتشار: ۱۶ ثور ۱۴۰۳
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 179636

حنیف اتمر؛ وزیر خارجه دولت پیشین افغانستان در واکنش به اعتراضات مردمی در ولایت بدخشان گفته‌است که سازمان‌های حقوق بشری، جامعه بین‌المللی و سازمان ملل به ویژه دفتر یوناما برای محافظت از مردم این ولایت اقدامات «موثر» را روی دست گیرند.

آقای اتمر امروز یکشنبه، ۱۶ ثور در پیامی در صفحه ایکسش با محکومیت خشونت، بدرفتاری و ظلم علیه مردم بدخشان گفته‌است که طالبان مکلف به جلوگیری از چنین «مظالم» و تمکین به اراده «ملت» هستند.

او افزوده‌است: «توقع ما این است که سازمان‌های حقوق بشری و عدلی جامعه جهانی و ملل متحد مخصوصاً یوناما به صورت فوری برای محافظت مردم ما در بدخشان در مطابقت با ماموریت بین المللی شان اقدامات موثر را روی دست بگیرند».

مردم بدخشان در دو روز گذشته در تجمعاتی اعتراضی علیه طالبان، شعار «مرگ بر امارت» سر دادند و خواهان اخراج این گروه از مناطق خود شدند.

منابع می‌گویند که طالبان پنج نفر از بزرگان ولسوالی درایم ولایت بدخشان را به بهانه گفتگو با خود بردند، اما بازداشت کردند.

عبدالمتین قانع؛ سخنگوی وزارت داخله طالبان تایید کرده که نیروهای این گروه یک فرد ملکی را در ولسوالی درایم ولایت بدخشان کشته‌اند.

مردم بدخشان گفته‌اند طالبان یک پیرمرد را در درایم و یک جوان ۲۵ ساله را در ولسوالی ارگو کشته‌اند.

معترضان در ولسوالی درایم بدخشان می‌گویند اعضای طالبان کوچه به کوچه و خانه به خانه مردم این ولسوالی را آزار و اذیت می‌کنند.

یکی از معترضان گفته که حتی به عفت زنان دست‌درازی شده و طالبان به «ناموس، دین و حریم خصوصی» مردم تجاوز می‌کنند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟