آیا ایران بمب اتم دارد؟

  • انتشار: ۳۰ حمل ۱۴۰۳
  • سرویس: دیدگاه
  • شناسه مطلب: 178129

تاکنون نه در داخل ایران و نه در خارج از ایران، فرد، مقام و یا نهادی تأیید نکرده است که ایران بمب هسته‌ای و اتمی دارد. بنابراین، احتمال این که ایران اکنون بمب هسته‌ای داشته باشد، بسیار ضعیف است. البته گزارش‌هایی هم وجود دارد که دال بر داشتن بمب اتمی توسط ایران است اما به چنین گزارش‌هایی نمی‌توان اعتماد و استناد کرد. سوال بعدی این است که آیا ایران توان ساخت بمب هسته‌ای را دارد؟

برای ساخت بمب اتمی، باید اورانیوم تا ۹۰ درصد غنی شود. سازمان انرژی اتمی ایران دو سال پیش غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم را تأیید کرد اما منابع غربی پیش از این عدد را گزارش دادند. البته وقتی کشوری بتواند ۶۰ درصد اورانیوم را غنی کند، برای غنی‌سازی ۹۰ درصدی هم فاصله‌ای ندارد. به عبارتی، غنی‌سازی اورانیوم با غلظت ۶۰ درصد، گام کوتاه و فنی در مسیر غنی‌سازی ۹۰ درصدی برای دستیابی به بمب هسته‌ای است. بنابراین ایران اکنون به مرحله‌ای از غنی‌سازی برای ساخت بمب هسته‌ای رسیده است. به همین دلیل «علی‌اکبر صالحی» رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی ایران ماه فوریه با اشاره به قدرت «بازدارندگی» ایران گفت که تهران اکنون هر آنچه را که برای ساختن بمب هسته‌ای لازم است در اختیار دارد.

در همین ارتباط واشنگتن پُست هفته گذشته به نقل از منابع خود گزارش داد که ایران در حال حاضر حداقل برای ساخت سه بمب اتم، اورانیوم غنی‌شده در اختیار دارد که می‌تواند از چند روز تا چند هفته، بمب اتم بسازد. حالا سوال این است که آیا ایران، بمب هسته‌ای خواهد ساخت؟

ایران تاکنون گفته بود که بمب اتم نمی‌سازد اما امروز روابط عمومی کل سپاه به نقل از فرمانده سپاه حفاظت و امنیت مراکز هسته‌ای ایران گزارش داد که اگر رژیم صهیونیستی بخواهد از تهدید حمله کردن به مراکز هسته‌ای ایران برای تحت فشار قرار دادن این کشور استفاده ابزاری کند، تجدید نظر در دکترین و سیاست‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و عدول از ملاحظات اعلامی گذشته محتمل و قابل تصور است.

سخن این مقام ارشد هسته‌ای ایران به این معنا است که اگر اوضاع به همین شکل در منطقه پیش برود، درباره عدم ساخت بمب اتم تجدید نظر می‌کنیم و ممکن به سمت ساخت چنین بمبی برویم که به گزارش واشنگتن پُست، ساخت آن فقط چند روز طول می‌کشد.

محمد مرادی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟