آمریکا قانونی کردن شهرک سازی‌های اسرائیل در کرانه باختری را خطرناک خواند

  • انتشار: ۶ ثور ۱۴۰۳
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 178738

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تلاش اسرائیل قانونی کردن پاسگاه‌های شهرک‌نشینان یهودی در کرانه باختری اشغالی را محکوم کرد و هشدار داد که چنین اقدامی «خطرناک و غیرمسئولانه» است.

ودانت پاتل، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی در نشستی خبری گفت که تلاش‌های «بتسال ئل اسموتریچ» وزیر دارایی راست افراطی اسرائیل برای قانونی کردن ده‌ها شهرک غیرقانونی در کرانه باختری اشغالی « خطرناک و غیر مسئولانه» است.

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود: «این گزارش‌ها درباره بخش‌نامه‌هایی که از پاسگاه‌های غیرقانونی در کرانه باختری حمایت می‌کند، به باور ما چنین اقدامی خطرناک و غیرمسئولانه است.»

او اضافه کرد: «سیاست ایالات متحده، همچنان بر این است که شهرک‌سازی‌ها برای صلح نتیجه عکس دارد و برنامه اسرائیل با قوانین بین‌المللی مغایرت دارد».

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد: «واشنگتن همچنان از مقامات اسرائیل خواهد خواست که از انجام هر اقدامی برای تامین مالی این پاسگاه‌ها که سال‌هاست تحت قوانین خود اسرائیل غیرقانونی بوده‌اند، خودداری کنند.»

به گزارش نشریه تایمز اسرائیلریال اسموتریچ قصد دارد فرایند قانونی کردن ۶۸ پاسگاه غیرقانونی در کرانه باختری را آغاز کند و آن را یکی از «بزرگترین» طرح‌های توسعه برای جنبش شهرک‌سازی طی چند دهه اخیر خوانده است.

اسرائیل از سال ۱۹۶۷ ساخت شهرک‌ سازی های غیرقانونی در کرانه باختری را آغاز کرده است.

این مقام وزارت خارجه آمریکا همچنین گفت که واشنگتن به فشار بر دولت اسرائیل برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد گزارش‌های مربوط به گورهای دسته‌جمعی در غزه ادامه می‌دهد که مقامات اسرائیلی هر گونه مسئولیتی در قبال آن را رد کرده‌اند.

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: «این اتهامات نگران کننده است. ما آنها را بسیار جدی می گیریم.»

پاتل همچنین گفت که نگرانی‌های واشنگتن در رابطه با حمله احتمالی اسرائیل به رفح همچنان برطرف نشده است. او تصریح کرد:«وقتی مسئله عملیات نظامی در رفح مطرح می‌شود باید یک طرح جدی و قابل اطمینان وجود داشته باشد.»

به رغم هشدارهای بین‌المللی درباره احتمال وقوع یک فاجعه انسانی در رفح، یک مقام ارشد وزارت جنگ اسرائیل اعلام کرده که ارتش این رژیم آماده تخلیه غیرنظامیان از این منطقه و حمله به آن به بهانه مبارزه با حماس است؛ در حالیکه به اذعان مقامات امنیتی و رسانه های آمریکایی اسرائیل توان از بین بردن حماس را ندارد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟