آفتاب پرست چیست؟

  • انتشار: ۱۳ حوت ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 80042

آفتاب پرست یکی از خزندگان عجیب و خارق العاده است که می تواند رنگ خود را در لحظه تغییر دهد و با استفاده از زبانش شکار خود را در یک آن به دست بیاورد. قدرت چرخش ۳۶۰ درجه چشمانش نیز از عجایب فیزیکی این موجودِ تا حدی چندش آور است.

محدوده زندگی آفتاب پرست ها

۱۸۰ گونه از آفتاب پرست وجود دارند که هر کدام در طرح و رنگ و اندازه و ظاهر با یکدیگر متفاوت هستند. این موجود نه چندان زیبا، در برخی موارد و در فرهنگ های خاص به عنوان حیوان خانگی ایفای نقش می کنند!

آفتاب پرست

پراکندگی این موجود حیرت انگیز از آفریقا به سمت جنوب اروپا و همچنین جنوب آسیا تا سریلانکا را در بر گرفته است. آفتاب پرست ها در مناطقی چون هاوایی، کالیفرنیا و فلوریدا نیز وجود دارند. نیمی از این گونه خزنده هم در جزیره ماداگاسکار زندگی می کنند.

خصوصیات ظاهری

این موجود خزنده، دارای ویژگی های پوستی باور نکردنی است. رنگ پوست آفتاب پرست خود به خود، در یک لحظه و بیشتر در هنگام مقابله با جنس مخالف تغییر می کند.

زبان درازی دارد که تقریبا دو برابر طول بدنش می باشد. از طریق آن می تواند شکارهایی را که در فاصله ای دور قرار دارند به دست بیاورد. زبان آفتاب پرست به قدری قدرتمند و دارای عضلاتی قوی است که به راحتی می تواند شکار را به سمت خود بکشاند.

چشم های آفتاب پرست نیز یکی دیگر از خصوصیات منحصر به فرد این موجود است. قابلیت چرخش دید ۳۶۰ درجه در این موجود خزنده رنگی، گونه ی او را متفاوت از دیگر موجودات ساخته است.

از دیگر خصوصیات ظاهری این موجود زیبای نازیبا این است که دو قسمت بدنش مسطح است، شکل دم این مارمولک مانند یک قلاب بلند می باشد.

در برخی گونه های این جانور دارای برجستگی هایی مانند شانه بر پشت، روی سر، زیر گردن و دم وجود دارد. دست و پاهای این جانواران دارای پنج انگشت می باشد.

زبان بلندی که دارند در قسمت انتهایی ضخیم تر می شود که از آن قسمت برای گرفتن طعمه های شان استفاده می کنند. روی سطح زبان آنها قلاب هایی کوچک وجود دارد که با چشم مسلح قابل مشاهده است. از این قلاب ها برای ثابت نگاه داشتن طعمه بعد از شکار استفاده می شود.

چشم های آفتاب پرست همان طور که گفته شد به صورت ۳۶۰ درجه می چرخد پلک های اطراف چشم نیز طوری به هم متصل هستند که فقط مردمک از بین آن قابل مشاهده است.

سیستم تغییر رنگ آفتاب پرست

این مارمولک رنگی به سرعت قادر به تغییر رنگ پوست خود می باشد و به راحتی می تواند خود را با رنگ محیط اطراف تطبیق دهد.

آفتاب پرست ها به دلیل وجود سلول هایی به نام کروماتوفورس در بدن شان قادر به تغییر رنگ هستند. این سلول ها در لایه زیرین پوست این موجود قرار دارند. شفافیت پوست آفتاب پرست باعث می شود این سلول ها تعیین کننده رنگ بدن او باشند.

سلول های کروماتوفورس در رنگ های زرد، سیاه و قرمز دیده می شوند و قادر به جا به جا شدن در زیر پوست آفتاب پرست می باشند.

زمانی که این سلول ها در یک جا متمرکز می شوند رنگ این جانور تیره می شود و زمانی که سلول های زیر پوست پراکنده و از یکدیگر دور می شوند پوست آفتاب پرست روشن می شود.

دلایل تغییر رنگ

احساسات، یکی از دلایلی است که این جانور به سرعت رنگ خود را تغییر می دهد. زمانی که آفتاب پرست بترسد پوست بدنش رو به تیرگی و سیاهی می رود.

در هنگام هیجان نیز لکه های زرد رنگ روی پوست او پدیدار می شود. زمانی که نور خورشید به پوست او بخورد نیز پوست او سیاه می شود.

عامل دیگر موثر در تغییر رنگ این مارمولک نه چندان دوست داشتنی گرما است. زمانی که آفتاب پرست در هوای گرم قرار بگیرد پوستش به رنگ سبز در می آید. همچنین هوای سرد باعث سبز شدن پوست بدن آفتاب پرست می شود.

زمانی که احساس خطر می کند به راحتی مطابق با رنگ محیط شده، خود را از دید دشمن پنهان می سازد و هیچ اثری از خود برای شناسایی شدن توسط دشمن به جای نمی گذارد.

از دلایل دیگری که این موجود، به تغییر رنگ رو می آورد جلب توجه جنس مخالف است. آفتاب پرست برای این که در مقابل جنس مخالف خود را در تغییر رنگ و زیبایی توانا جلوه دهد به سرعت رنگ خود را تغییر می دهد.

نحوه شکار آفتاب پرست ها

آفتاب پرست زمانی که به شکار می رود نیز طوری خود را استتار می کند که حشراتی که در کمین شان قرار دارد بدون احساس خطری بر جای خود بمانند تا شکار شوند.

چشم آفتاب پرست نیز می تواند در هنگام شکار به کمک او بیایند. او می تواند چشم هایش را مستقل از یکدیگر به حرکت در آورد.

زمانی که با یک چشم رو به رو را نگاه می کند با چشم دیگرش می تواند سمت چپ یا راست خود را ببیند. چشم این جانور می تواند نو ماوراء بنفش را نیز ببیند. در هنگام جفت گیری الزاما نیازمند تابش این اشعه هستند.

قلمرو

آفتاب پرست ها برای محدوده زندگی خود قلمرو تعیین می کنند. آنها قلمرو خاص خود را دارند و این که یک غریبه وارد قلمرو آنها شود برای شان اصلا قابل تحمل نیست.

تغذیه

اگر می خواهید این جانور را را به عنوان حیوان خانگی در منزل خود نگهداری کنید حتما باید اطلاعات کافی در خصوص تغذیه و نحوه نگهداری آنها کسب کنید.

برای تغذیه این جانواران نیاز نیست کار زیادی انجام دهید. دادن روزانه سه جیرجیرک برای نوع بالغ آن کافی است. برای نگهداری از این جانور در خانه باید توجه داشته باشید که تأمین آب برای آنها بسیار اهمیت دارد.

اگر این موجود را تشنه نگاه دارید از خوردن غذا هم خودداری می کند. برخی گونه ها در طول روز میزان قابل توجهی آب برای خوردن نیاز دارند. اما گونه ای دیگر نیز هستند که هر دو هفته یک بار هم آب بخورند برای شان کافی است.

انواع ویتامین ها و مواد معدنی مانند کلسیم را نیز می توانید با حل کردن در آب به خورد موجود خانگی تان بدهید تا از لحاظ ویتامین نیز کمبودی نداشته باشد.