آسترالیا سه میلیارد دالر برای خرید زیردریایی‌های هسته‌ای به بریتانیا می‌پردازد

  • انتشار: ۳ حمل ۱۴۰۳
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 175864

آسترالیا اعلام کرده‌ که بر سر خرید زیر‌دریایی‌های هسته‌ای با بریتانیا به توافق دست یافته‌ و این کشور قرار است برای تحویل به موقع این زیردریایی‌ها به لندن پیش پرداخت بدهد.

به گزارش اسوشیتد پرس، مقام‌های دو کشور روز جمعه، ۲۲ مارچ با نشر اعلامیه مشترک از این موضوع خبر دادند، توافقی‌که آسترالیا را به زیردریایی هسته‌ای و بریتانیا را به تقویت صنعت دفاعی‌اش می‌رساند.

کانبرا گفته است که برای تحویل به‌موقع زیردریایی‌هایش ۴.۶ میلیارد دالر آسترالیایی معادل سه میلیارد دالر امریکایی به لندن پرداخت می‌کند.

دو کشور به علاوه امریکا، روز گذشته برای رسیده‌گی به چالش‌هایی متعدد از جمله افزایش فعالیت چین در دریای جنوبی و اقیانوس آرام جنوبی پیمان امنیتی و دفاعی ۱۰ ساله امضا کردند.

در این اعلامیه گرانت شاپس، وزیر دفاع بریتانیا تصریح کرده است: «زیردریایی‌های هسته‌ای ارزان نیستند، اما ما در دنیای بسیار خطرناک‌تری زندگی می‌کنیم که در آن شاهد منطقه‌ای بسیار قاطع‌تر با چین هستیم، دنیایی بسیار خطرناک‌تر از آنچه در خاورمیانه و اروپا اتفاق می‌افتد.»

ریچارد مارلز، وزیر دفاع آسترالیا، در کارخانه کشتی‌سازی آزبورن در آدلاید آسترالیا نسبت به این توافق سه‌جانبه ابراز خوش‌بینی کرد و لوید آستین، همتای امریکایی او نیز بر تعهد سه کشور برای رسیدن به این هدف تاکید کرد.

گفتنی است که این توافق یکی از بزرگترین قراردادهای دفاع دریایی سه کشور است که طی آن آسترالیا حضور هسته‌ای‌ خود در اقیانوس آرام را برای مقابله با تهدید چین تقویت می‌کند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟