آزمایشگاه اُرفیلد؛ جادوی سکوت

  • انتشار: ۹ قوس ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 99969

پیشرفت تکنولوژی و فناوری، گوشی های همراه و تلویزیون های پیشرفته را به انسانها هدیه کرده است.

در خانه های پیشرفته امروزی همواره صدای وسایل اکترونیکی به گوش می رسد. سرعت در زندگی به یک امر ضروری تبدیل شده است.

برای رهایی از استرس و شلوغی، یافتن مکانی که واقعاً ساکت باشد، گاهی غیرممکن به نظر می رسد. آیا شما تا کنون توانسته اید برای لحظه ای سکوت کامل را تجربه کنید؟

جهان ولی در مینه سوتا یک گزارش جالب از اختراع یک اتاق که به شما این امکان را می دهد تا سکوت واقعی را تجربه کنید ارائه کرده است.

آزمایشگاه اورفیلد؛ جادوی سکوت
آزمایشگاه اورفیلد؛ جادوی سکوت

شرکت ارفیلد Orfield))، در آزمایشگاه های خود اقدام به طراحی اتاق سکوت کرده است. شما می توانید سکوت محض را در این اتاق تجربه کنید.

جالب است که بدانید سکوت مطلق این اتاق از سوی کارشناسان کتاب رکوردهای گینس تأیید و نام این اتاق در گینس ثبت و گواهینامه آن نیز صادر شده است.

اما صدا چیست؟

پیش از اینکه بخواهیم سراغ این اتاق شگفت انگیز برویم می خواهیم بدانیم اصولا خود صدا چیست. صدا را می توان همان ارتعاش نماید.

ارتعاش به حرکت تند و منظم اجسام به سمت جلو و عقب می گویند. مانند اینکه شما یم اره در دست دارید و درحال بریدن یک تنه درخت هستید.

جالب است که بدانید این صدا به واسطه جریان هوا، یا برخورد با مایعات و سایر اجسام به گوش انسان می رسد.

هنگامی که ارتعاش جسمی به صورت منظم باشد و صدا را به گونه ای منظم و به فاصله های یکنواخت از خود خارج می کند، در نتیجه یک صدای ملایم و شبیه به موسیقی بوجود می آید؛

و برعکس اگر ارتعاش آن نامنظم باشد اثر آن روی دستگاه شنوایی ما نامطلوب است، صدایی که در این کیفیت بوجود می آید «سر و صدا» نامیده می شود.

جالب است که بدانید سه تفاوت بین یک صدا با صداهای دیگر از لحاظ بلندی، کوتاهی و کیفیت آن وجود دارد:

بلندی صدا تا اندازه ای به فاصله منبع صدا و وسعت ارتعاش آن منبع بستگی دارد. منظور از وسعت ارتعاش، فاصله طول موج هایی است که جسم مرتعش کننده، در حال حرکت از خود بوجود می آورد؛

آزمایشگاه اورفیلد؛ جادوی سکوت

هر چه دامنه موج های ارتعاش صدا بیشتر باشد، در این صورت صوای بلندی تولی می شود. بلند و کوتاه بودن صدا «طنین یا شدت صدا» گفته می شود.

این شرایط به سرعت ارتعاش یک منبع بستگی دارد و هر اندازه تعداد ارتعاشاتی که در یک ثانیه به گوش می رسد، بیشتر باشد، مقدار دامنه طول موج ها نیز زیادتر خواهد بود. حتی وقتی که دو صدا دارای طنین یکسانی باشند باز آن دو صدا باهم فرق دارند.

کیفیت صدای موسیقی به تعداد و قدرت صداهای فرعی که در صدا وجود دارد بستگی زیادی دارد.

به عنوان مثال، اگر سیم ویولن به گونه ای ساخته شود که یک ارتعاش طولانی را در طول سیم خود به وجود آورد، در واقع با کوتاه ترین آهنگ، صدای که می توان آنرا «نوت یا آهنگ اصلی» نامید را بوجود می آورد.

اگر سیم در بیش از یک جهت خود ارتعاش داشته باشد، آهنگ ها با صدای طنین بلندتری شنیده می شود و با نوت اصلی ترکیب و جالت مخصوص صدای ویولن را تولید می کند.

این آهنگ های بلندتر، همان آهنگ های فرعی هستند که حالت آهنگ صدا را پدیدمی آورند.

سرعت صدا خیلی کمتر از نور می باشد. صدا در هوا با سرعتی برابر با ۳۴۰ متر در ثانیه یا ۱۲۰۰ کیلونتر در ساعت حرکت می کند.

صدا همیشه دارای سرعت یکسانی نیست، سرعت آن در هوای مرطوب تندتر از هوای خشک است و در جهت موافق وزش باد نیزسرعت آن سریعتر است.

همچنین سرعت صوت در آب سریعتر از خشکی است و صدا می تواند سرعت بیشتری را طی کند. جالب است بدانید صدا در خلاء شنیده نمی شود.

اتاق سکوت چگونه ساخته شده است؟

شرکت ارفیلد جهت ساخت این اتاق ضد صدا، سه اتاق تو در تو را ایجاد کرده که داخلی ترین اتاق که همان اتاق سکوت است، دارای یک محفظه شش وجهی است که در درون یک اتاق پنج وجهی، با کمک طناب هایی معلق است.

آزمایشگاه اورفیلد؛ جادوی سکوت

شرکت الکل هر دوی این اتاق ها را با دیواره هایی با دو لایه فلز ساخته است. اتاق های پنج و شش وجهی در درون اتاق بزرگ تری با دیواره های قطور وجود دارند.

در درون اتاق شش وجهی ساکت، برجستگی های فایبرگلاس آکوستیکی همانند کله قند قرار داده شده اند که مانع بازتاب صدا می شوند.

در ۲۱ ژانویه ۲۰۰۴، مهندس های این شرکت، شدت صدای این اتاق را اندازه گیری کردند و به عدد شگفت آور منفی ۴/۹ دسی بل (Decibel یا dB) رسیدند.

شاید با خود بپرسید مگر شدت صدای منفی هم داریم. در پاسخ به این سؤال باید بگوییم: بله، شدت صدای یک محل ممکن است منفی دسی بل هم باشد.

زیرا واحد دسی بل اصولاً لگاریتم نسبت صدای یک محل مرجع است؛ بنابراین صفر دسی بل به هیچ وجه به معنای عدم وجود صدا نیست.

شما با قرار گرفتن در این اتاق می توانید صدای قلب، صدای نبض، صدای گردش خون در رگ های تان و صدای هضم شدن غذا در مهده تان را بشنوید.

در اتاق سکوت صدا هیچ گونه بازتابی ندارد. شاید تصور کنید که این اتاق می تواند محل دنجی برای یک استراحت لذت بخش باشد، اما باید بدانید تحمل این سکوت برای مدت زیادی ممکن نخواهد بود.

دیگر اقدامات شرکت ارفیلد

شرکت ارفیلد، علاوه بر اختراع اتاق سکوت، از جمله شرکت های پیش رو در زمینه مطالعات صوتی است. آن ها صدای محصولات صنعتی مانند موتورسیکلت، ماشین ظرفشویی و دریچه های مصنوعی قلب را بررسی می کنند.

این شرکت در زمینه معماری دینامیک صدا که منجر به ایجاد محیط کاری بهتر و رضایت شغلی بیشتر می گردد نیز کار می کنند. در این شیوه در محیط کار نورپردازی و صدا رسانی و درجه حرارت متغیر اعمال می گردد.

شهرت دیگر این شرکت به علت خرید استودیوی ضبط صدای «باب دیلن» افسانه ای به نام «ساند ۸۰» بود. در همین استودیو بود که نخستین آلبوم چند قطعه ای دیلن بنام «بِلاد آن دِ تِرَکس» در سال ۱۹۷۵ به صورت دیجیتال ضبط شد.