۱۱ سپتامبر دیگر در راه است، واشنگتن در افغانستان اقدام نظامی کند

  • انتشار: ۲۵ ثور ۱۴۰۳
  • سرویس: بین المللتیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 180687

گروهی از سیاست‌گذاران سابق امریکا در یک تحقیق، تهدیدات علیه این کشور از افغانستان و پاکستان را بررسی کرده‌اند و از واشنگتن خواسته‌اند که این تهدیدات را با اقدامات نظامی مهار کند. آنان گفته‌اند که وقوع یک ۱۱ سپتامبر دیگر در حال نزدیک شدن است.

این تحقیق از سوی گروهی از سیاست‌گذاران ارشد سابق ایالات متحده امریکا انجام شده است. آن‌ها خواستار بازگشت امریکا به جنگ طولانی افغانستان نیستد.

اما این تحقیق گفته است که بعد از تمرکز بسیار زیاد به مبارزه علیه تروریزم در پی حملات تروریستی یازدهم سپتمبر ۲۰۰۱، به نظر می‌رسد این روند به سمت معکوس در حرکت است، چنانچه ایالات متحده امریکا بیشتر به موضوعاتی چون رقابت با چین، تهاجم روسیه به اوکراین و جنگ اسرائیل و حماس متمرکز است.

این تحقیق که در سال ۲۰۲۲ توسط انستیتوت صلح امریکا به راه انداخته شد، نتیجه‌گیری کرده است که «هم تصمیم‌گیران و هم بسیاری کسانی که در نهادهای امنیت ملی کار کرده اند، نشانه‌های از چیزی شبیه تراوما (آسیب روانی) جمعی ناشی از مبارزه ۲۰ ساله ضد تروریسم را نشان می‌دهند».

در این تحقیق آمده است: «پایان غم‌انگیز ماموریت ایالات متحده امریکا در افغانستان این مساله را تبدیل به یک موضوع سمی کرده، و تمایلات به دور نگهداشتن منطقه از آجندای سیاسی و انظار عمومی را تقویت کرده است».

اما این تحقیق بیانگر این است که تحرکات افراطی «به شیوه‌ای قدرت می‌گیرد که منافع ایالات متحده امریکا و متحدانش را تهدید می‌کند» و افراط گرایان «سلسله‌ای از فرصت‌های تازه برای تجدید گروه، توطئه و همکاری» در افغانستان یافته اند.

تبدیل شدن افغانستان به پناه‌گاه تروریستان

این سیاست‌گذاران سابق به شاخه خراسان داعش، گروه رقیب طالبان، اشاره کرده است که در افغانستان پناهگاه ساخته و در حمله بزرگ ماه مارچ در مسکو دخیل بود و همچنین تحریک طالبان پاکستانی که یک شورشگری مسلحانه علیه حکومت پاکستان را به پیش می‌برد.

این گزارش از ایالات متحده امریکا خواسته است که در زمینه استفاده از نیرو در برابر تهدیدها از افغانستان «کمتر محدود» باشد، نه به این مفهوم که به جنگ متعارف بازگردد، بلکه در برابر تهدیدات شناسایی شده علیه ایالات متحده امریکا اقدام نظامی کند.

در گزارش آمده که ایالات متحده امریکا «نمایش قدرت» مانند پرواز هواپیماهای بی‌سرنشین را در نظر بگیرد تا بر رهبران طالبان در زمینه قطع رابطه با القاعده فشار وارد کند.

نویسندگان این تحقیق با اشاره به این که قابلیت‌ها و استخبارات امریکا در افغانستان بعد از خروج از این کشور کاهش یافته است، از حکومت این کشور خواسته اند که همکاری با پاکستان، به شمول مبارزه علیه شورشیان و دسترسی طولانی مدت به حریم هوایی پاکستان را از سر بگیرد.

در جریان ماموریت ایالات متحده امریکا در افغانستان، پاکستان به دریافت‌کننده بزرگ کمک‌های این کشور تبدیل شد، اما مقام‌های امریکایی به این باور بودند که اسلام‌آباد بازی دوگانه را به پیش می‌برد و همزمان با همکاری با ایالات متحده امریکا به طالبان نیز پناهگاه می‌دهد.

این موارد سبب شده که حکومت جو بایدن علاقه ناچیزی به تعامل با پاکستان در زمینه مبارزه با تروریزم نشان بدهد.

لاورل میلر که ریاست مشترک این تحقیق را به عهده داشته و قبلاَ به عنوان نماینده امریکا در امور افغانستان و پاکستان کار کرده است، گفت: «افراد زیادی هستند که فعلاَ در سطوح عالی رتبه حکومت ایالات متحده امریکا کار می‌کنند و براساس تجارب ۲۰ سال جنگ افغانستان قویاً از پاکستان بیزار اند».

خانم میلر افزود که یک احساس قوی در این مورد وجود دارد که پاکستان با ایالات متحده امریکا صادق نبوده است: «اما واقعیت‌های مشخص تغییرناپذیر وجود دارد، به شمول این که پاکستان در جوار افغانستان موقعیت دارد، کشوری که فعلاَ پناهگاه گروه‌های تروریستی است».

پس از خروج امریکا از افغانستان در اسد ۱۴۰۰ و قدرت گرفتن دوباره طالبان در این کشور، کارشناسان امریکایی همواره از این خروج انتقاد کرده‌اند و گفته‌اند که از این پس گروه‌های تروریستی در این کشور پناه خواهند گرفت. هرچند که امریکا گفته طالبان در قسمت پناه‌ندادن به گروه‌های تروریستی تعهد کرده‌اند، اما حضور و کشته‌شدن ایمن‌الظواهری؛ رهبر شبکه القاعده در کابل، حضور گسترده داعش و روابط طالبان با تی‌تی پاکستان نگرانی کشورها از تکرار حوادثی مانند ۱۱ سپتامبر را تشدید کرده‌است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟