یوناما: کمک‌های مالی به تغییرات آب‌وهوایی در افغانستان قطع شده

  • انتشار: ۱۱ قوس ۱۴۰۲
  • سرویس: تیتر 2
  • شناسه مطلب: 162565

در حالی که کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل موسوم به «کاپ ۲۸» ادامه دارد، هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) اعلام کرده که کمک‌های مالی به افغانستان برای رسیدگی به بحران تغییرات اقلیمی تعلیق شده و کمک‌های بشردوستانه کاهش یافته است.

همزمان با برگزاری کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد موسوم به «کاپ ۲۸» در شهر دبی امارات متحده عربی، دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) روز جمعه، ۱۰ قوس اعلام کرد که کمک‌های مالی برای رسیدگی به تغییرات اقلیمی در افغانستان تا حدودی به حالت تعلیق درآمده است.

این نهاد همچنین گفته است که کمک‌های بشردوستانه به افغانستان نیز در حال کاهش است.

در اعلامیه یوناما آمده است که صداهای شهروندان افغانستان هنوز در مجامع جهانی شنیده نمی‌شود و طالبان نیز تاکنون نتوانسته‌اند یک سیاست مناسب و حکومت‌داری مدونی را برای دسترسی به منابع مالی جهانی ایجاد کنند.

رزا اوتانبایوا؛ نماینده‌ی ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در افغانستان خواستار توجه غیرسیاسی طرف‌های ذی‌ربط به بحران تغییرات اقلیمی در افغانستان شده است.

او گفته: «این وضعیت ناپایدار است. یوناما بارها اشاره کرده است که کاهش [تأثیر] و سازگاری با تغییرات اقلیمی و ایجاد انعطاف‌پذیری در کشور نمی‌تواند منتظر بماند. همه طرف‌های ذی‌ربط باید به‌صورت غیرسیاسی و سازنده به نفع مردم افغانستان روی این موضوع وارد شوند.»

او همچنین گفته که در حالی که آگاهی از چالش‌های جدی تغییرات آب و هوایی در افغانستان در حال افزایش است؛ اما آگاهی به تنهایی نمی‌تواند تاب‌آوری با وضعیت را ایجاد کند.

اوتانبایوا گفته است که اکنون زمان حرکت از آگاهی به عمل است.

این در حالی است که کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد موسوم به «کاپ ۲۸» در شهر دبی امارات متحده عربی بدون حضور نماینده‌ای از افغانستان جریان دارد.

اداره‌ ملی محیط زیست افغانستان که تحت کنترل طالبان است، روز پنج‌شنبه، با اشاره به آسیب‌پذیری افغانستان در برابر تغییرات اقلیمی گفته بود که عدم اشتراک طالبان در این نشست «جفا و ظلم بزرگ» است.

بر اساس گزارشی که گروه بین‌المللی بحران منتشر کرده است، برگزارکنندگان نشست تغییرات اقلیمی سازمان ملل به‌دلیل عدم به رسمیت‌شناسی طالبان از سوی کشورهای جهان، نتوانستند راهی برای دعوت از این گروه در این نشست پیدا کنند.

افغانستان در میان ۱۰ کشوری است که در معرض آسیب‌پذیری شدید از تغییرات اقلیمی و بلایای طبیعی قرار دارد و در سال جاری خورشیدی، برای سومین سال متوالی خشکسالی شدید را تجربه کرد.

یوناما گفته است که شوک‌ها و فشارهای اقلیمی همچنان بر زندگی روزمره میلیون‌ها شهروند افغانستان تأثیر می‌گذارد.

این نهاد گفته که نزدیک به ۲۰ میلیون افغانستانی با سطوح اضطراری یا بحرانی ناامنی غذایی روبه‌رو هستند که ناشی از سومین سال متوالی خشکسالی، فشارهای اقتصادی و آسیب‌پذیری بالا در برابر سایر مخاطرات طبیعی از جمله دو زمین‌لرزه ویرانگر در دو سال گذشته است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟