کمپبل: انجام‌ تحقیقات در مورد جنایات جنگی در افغانستان ارتش استرالیا را قوی‌تر می‌کند

  • انتشار: ۱۷ جوزا ۱۴۰۲
  • سرویس: بین المللسیاست
  • شناسه مطلب: 141698

پس از اثبات جنایت جنگی بر یک نیروی ویژه آسترالیایی در افغانستان از سوی یک قاضی، ارتش این کشور با موجی از انتقادات مواجه شده است.

گاردین به نقل از آنگوس کمپبل، فرمانده کل ارتش آسترالیا، روز سه‌شنبه، ۱۶ جوزا، گفته است که ارتش با اقدام براساس آنچه که او یافته‌های متضاد یک تحقیق تاریخی در مورد جنایات جنگی در افغانستان می‌داند، قوی‌تر ظاهر می‌شود.

کمپبل که در میان برخی از اعضای جامعه و نیروهای ویژه به منبع انتقاد تبدیل شده است، گفته که این تحقیق به مرور زمان تاثیر مثبتی بر ارتش خواهد گذاشت.

وی افزوده است: «به‌عنوان رهبر تحقیق و نویسنده اصلی گزارش تحقیقی در مورد افغانستان، باید بگویم که این گزارش، جنبه‌های بسیار متضاد تجربه نظامی ما در افغانستان را آشکار کرد.»

رفتار نیروهای ویژه آسترالیا پس از این‌که دادگاه فدرال در این‌ کشور، پرونده جنایت جنگی بن رابرتز اسمیت، پرافتخارترین سرباز زنده آسترالیا در افغانستان راه‌اندازی شد، دوباره مورد توجه قرار گرفت.

چند روز پیش، آنتونی بسانکو، قاضی فدرال، رابرتز اسمیت را در مورد قتل غیرنظامیان در افغانستان مجرم شناخت‌.

قاضی فدرال این‌ کشور دریافته است که دست‌کم ۲۵ نیروی ویژه کنونی یا پیشین آسترالیا در جریان ماموریت‌شان در افغانستان مرتکب قتل غیرقانونی ۳۹ تن و رفتار نامناسب با دو نفر دیگر دست داشته‌اند.

این در حالی است که ذبیح الله مجاهد، سخنگوی عمومی طالبان، در گفت‌وگو با شبکه اس‌بی‌اس از بازرسان آسترالیایی دعوت کرد تا برای بررسی «صادقانه» جنایات جنگی سربازان این‌ کشور به افغانستان بیایند‌.

گزارش‌هایی هم وجود دارد که دولت آسترالیا قصد دارد تا گزینه پرداخت غرامت به قربانیان جنایات جنگی سربازانش در افغانستان را بررسی می‌کند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟