کسر بیلانس تجارت افغانستان در سال ۱۴۰۲ به شش میلیارد و ۷۹۸ میلیون دالر رسید

  • انتشار: ۲۶ ثور ۱۴۰۳
  • سرویس: اقتصادتیتر 2
  • شناسه مطلب: 180764

براساس آمار اداره‌ی احصائیه و معلومات تحت مدیریت طالبان، افغانستان در سال گذشته خورشیدی (۱۴۰۲) بیش از شش میلیارد و ۷۹۸ میلیون دالر کسر بیلانس تجارت داشته است.

این اداره امروز (چهارشنبه، ۲۶ ثور) ارزش واردات و صادرات کشور در سال گذشته را نشر کرده است.

به‌ گفته‌ی اداره احصائیه و معلومات، مجموع ارزش واردات و صادرات افغانستان در سال ۱۴۰۲ به ۱۰.۳ میلیارد دالر می‌رسد.

طبق آمار منتشرشده، افغانستان در سال ۱۴۰۲ به ارزش هشت میلیارد و ۵۷۶ میلیون و ۳۰۰ هزار دالر واردات و یک میلیارد و ۷۷۷ میلیون و ۹۰۰ هزار دالر صادرات داشته است.

طبق اطلاعات اداره احصائیه و معلومات، در میان کالاهای وارداتی، مواد نفتی و روغنیات به‌ارزش مجموعی یک میلیارد و ۳۷۷ میلیون و ۹۰۰ هزار دالر، در صدر قرار دارد. به همین ترتیب ماشین‌آلات، وسایط ترانسپورتی و پرزه‌جات با یک میلیارد و ۱۵ میلیون و ۹۰۰ هزار دالر در جایگاه دوم و منسوجات و فلزات و محصولات فلزی در جایگاه سوم و چهارم قرار دارند.

به‌ گفته‌ی این اداره، میوه‌‌جات در میان اقلام صادراتی کشور در سال گذشته بیش‌ترین سهم را به خود اختصاص داده که ارزش آن به ۶۴۵ میلیون و ۵۰۰ هزار دالر می‌رسد. به همین ترتیب نباتات طبی، مواد معدنی و سبزیجات در جایگاه دوم، سوم و چهارم قرار دارند.

مقایسه واردات و صادرات افغانستان نشان می‌دهد که این کشور در سال گذشته شش میلیارد و ۷۹۸ میلیون و ۴۰۰ هزار دالر کسر بیلانس تجارت داشته است.

بیش‌ترین صادرات افغانستان به کشورهای پاکستان، هند و چین است.

بیش‌ترین واردات نیز از این سه کشور صورت می‌گیرد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟