پیش بینی رویترز از دلایلی که نشان می‌دهد احتمالا ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ پیروز شود!

  • انتشار: ۲۸ قوس ۱۴۰۲
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 164854

خبرگزاری رویترز نوشت: دونالد ترامپ به چهار دلیل در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ پیروز خواهد شد.به گفته تحلیلگر سیاسی این خبرگزاری؛ او دو بار استیضاح شده؛ تلاش کرده تا از انتقال مسالمت‌آمیز قدرت پس از شکست در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ جلوگیری کند؛ در چندین و چند پرونده جنایی با اتهامات متعددی مواجه است؛ و منتقدانش هشدار می‌دهند که در حال توطئه‌چینی برای تشکیل یک حکومت خودکامه است. با این حال، دونالد ترامپ همچنان می‌تواند به کاخ سفید بازگردد.
به گزارش از خبرگزاری رویترز؛ ترامپ در نظرسنجی‌های ملی از رقبای جمهوری‌‎خواه خود در حدود ۵۰ درصد جلو افتاده است، که بازگشتی قابل توجه برای یک رئیس‌جمهور تک‌دوره‌ای به شمار می‌آید که سه سال پیش مغلوب و تحقیرشده به نظر می‌رسید.

در این‌جا چهار دلیل ذکر می‌شود که حکایت از این می‌کند که دونالد ترامپ در انتخابات نوامبر ۲۰۲۴ در برابر جو بایدن رئیس‌جمهور فعلی دموکرات پیروز خواهد شد.

رای‌دهندگان ناراضی

کاخ سفید استدلال می‌کند که اقتصاد در وضعیت خوبی قرار دارد؛ نرخ بیکاری از ۶.۳ درصد در زمان ریاست جمهوری ترامپ به پایین‌ترین حد تاریخ یعنی در حدود ۳.۹ درصد رسیده؛ و تورم نیز از نقطه اوج نه درصدی خود در ژوئن ۲۰۲۲ به حدود ۳.۲ درصد در ماه اکتبر جاری کاهش یافته است.

با این حال بخش بزرگی از مردم، از جمله بسیاری از رای‌دهندگان رنگین‌پوست و نیز رای‌دهندگان جوان خلاف این را باور دارند. آن‌ها بر این باورند که دستمزدها با هزینه‌های کالاها و خدمات ضروری مانند خواربار، ماشین، خانه، مراقبت از کودکان و سالمندان هم‌خوانی ندارد.

وقتی بایدن در مورد اقتصاد صحبت می کند، آمریکایی‌ها به مقرون به صرفه بودن اجناس و خدمات فکر می‌کنند، نه شاخص‌های اقتصادی. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که رأی‌دهندگان با اختلاف زیادی جمهوری‌خواهان را مباشران بهتری در زمینه اقتصاد می‌دانند، حتی اگر نامزد اصلی جمهوری‌خواهان ترامپ باشد که تاکنون فقط پیشنهادهای مبهمی ارائه کرده است.

صحبت کردن برای ترس

رای‌دهندگان به دلایلی بسیار بسیار فراتر از اقتصاد، ناآرام و نگران هستند. ترامپ در این میان به نگرانی‌هایی جواب می‌دهد که- راست یا دروغ- بسیاری از آمریکایی‌های سفیدپوست در کشوری که متنوع‌تر و از نظر فرهنگی مترقی‌تر می‌شود، احساس می‌کنند. نگرانی‌های آمریکایی‌ها البته منحصر به این نمی‌شود و یک احساس فراگیر «از دست دادن کنترل زندگی» و دور از دسترس شدن زندگی و رویای آمریکایی نیز وجود دارد. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که رای‌دهندگان نگران جرم و جنایت نیز هستند و به خصوص عبور غیرقانونی مهاجران از مرز مکزیک آن‌ها را به شدت نگران کرده است.

ترامپ در هدایت و بسته‌بندی این ترس‌ها ماهر است و در نشان دادن خود به عنوان فردی خارج از سیستم سیاسی ایالات متحده نیز ماهرتر. او هم آتش‌افروز است و هم آتش‌نشان- که اعلام می‌کند کشور در هرج و مرج است و بلافاصله خود را به عنوان یک ناجی معرفی می‌کند.

اقدامات ترامپ صلاحیت او را در نگاه رای‌دهندگان رد نمی‌کند

در حالی که منتقدان درون‌حزبی جمهوری‌خواهان، حزب دمکرات و رسانه‌ها او را برای ریاست‌جمهوری ناشایست می‌دانند، اما میلیون‌ها رای‌دهنده آمریکایی با این نظر مخالف هستند.‌

در عوض بسیاری از حامیان او متقاعد شده‌اند که ترامپ قربانی اتفاقی سیاسی مانند اتفاقات تاریخی شکار جادوگران شده و در واقع قربانی دسیسه و توطئه شده است. در واقع حداقل نیمی از جمهوری‌خواهانی که در نظرسنجی‌های اوایل سال جاری رویترز/ ایپسوس شرکت کردند، ادعا می‌کنند که حتی اگر ترامپ به جرمی نیز محکوم شود، مشکلی برای رای‌دادن به ترامپ نخواهند داشت.

همه تقصیرها بر گردن بایدن است

ترامپ هم‌چنین می‌تواند از کاخ سفید استفاده کند که تاکنون نتوانسته بسیاری از مردم آمریکا را متقاعد کند که سیاست‌های اشتغال‌زایی بایدن- از طریق سرمایه‌گذاری سنگین دولت در زیرساخت‌ها، انرژی پاک و تولید تراشه- در زندگی آن‌ها تغییر ایجاد کرده است.

بایدن هم‌چنین با دو جنگ خارجی روبرو بوده که آمریکایی‌ها را دچار اختلاف کرده است. پیام غیرمداخله‌گرانه ترامپ- «اول آمریکا»- ممکن است با استقبال رای‌دهندگانی مواجه شود که از دخالت بیشتر ایالات متحده در اوکراین یا اسرائیل ترس و نگرانی احساس می‌کنند. این در حالی است که بایدن می‌خواهد سیاست خارجی سنتی‌تر و مداخله‌جویانه‌تر آمریکا را حفظ کند.

البته هیچ کدام از این‌ها به این معنی نیست که ترامپ حتما در انتخابات پیروز خواهد شد.

او در بسیاری از نقاط کشور و در میان بسیاری از افراد جمعیتی عمیقاً منفور است و اگر به عنوان نامزد حزب جمهوری‌خواهان انتخاب شود، مشارکت بالایی به نفع دموکرات‌ها برای مقابله با او رقم خواهد خورد.

با این حال امروز که یازده ماه با روز انتخابات فاصله باقی است، ترامپ شانس بیشتری برای بازگشت به کاخ سفید نسبت به هر زمان دیگری از زمان ترک قدرت دارد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟