پوتین هفته آینده به چین می‌رود

  • انتشار: ۲۴ میزان ۱۴۰۲
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 156815

در آستانه سفر ولادیمیر پوتین؛ رییس جمهور روسیه به چین و اولین دیدار او با رهبر یک قدرت‌ جهانی پس از آغاز جنگ اوکراین که هفته آینده انجام می‌شود، منابع از گفتگوی سرگئی لاوروف؛ وزیر امور خارجه روسیه با همتای چینی‌اش در پکن خبر داده‌اند.

ولادیمیر پوتین؛ رییس جمهوری روسیه اعلام کرد که دعوت شی جین پینگ؛ رهبر چین را پذیرفته است و قرار است او هفته آینده به چین سفر کند.

پس از تهاجم گسترده روسیه به اوکراین در فبروری سال گذشته، این اولین دیدار آقای پوتین از یک قدرت برتر جهانی است.

مسکو و پکن از آن زمان تاکنون همکاری‌های اقتصادی و نظامی خود را افزایش داده اند.

سفر پوتین به‌منظور شرکت در گردهمایی‌ای به‌مناسبت ۱۰ – مین سالگرد اعلام پروژه کمربند و جاده‌ توسط شی جین‌ پینگ انجام می‌شود.

او یکی از مهم‌ترین مهمانان این گردهمایی است و حضورش حمایت از این سیاست را نشان می‌دهد.

دمیتری پسکوف؛ سخنگوی کاخ ریاست‌ جمهوری روسیه پیشتر اعلام کرده بود که ولادیمیر پوتین، در ماه جاری میلادی به دعوت شی جین پینگ؛ رهبر چین به پکن سفر خواهد کرد.

پوتین در ۲۰ سپتامبر گذشته در دیدار با وانگ یی؛ وزیر خارجه چین از قبول دعوت رییس جمهور این کشور برای حضور در کنفرانس «یک کمربند، یک جاده» در ماه اکتبر خبر داد.

رییس جمهور روسیه در آن دیدار گفته بود که پروژه «یک کمربند، یک جاده» به طور کامل با منافع روسیه و چشم‌انداز این کشور برای ایجاد فضای بزرگ اوراسیا همخوانی دارد.

روسیه و چین طی سال‌های اخیر روابط خود را بیش از پیش گسترش داده‌اند و شی جین پینگ اخیرا طی یک سفر رسمی به مسکو رفت و از آن پس نیز مقامات دو کشور بارها با یکدیگر دیدار کرده‌اند.

این در حالی است که پیش‌تر طالبان گزارش دادند که نورالدین عزیزی؛ وزیر صنعت و تجارت این گروه نیز هفته آینده در نشست «یک کمربند و یک جاده» چین شرکت می‌کند.

این نشست یکی از مهم‌ترین نشست‌های چندجانبه است و سخنگوی وزارت تجارت طالبان به رویترز گفته آقای عزیزی به این نشست دعوت شده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟