پذیرش تنها ۱۳ نفر در برنامه پذیرش مهاجران افغانستانی از سوی آلمان

  • انتشار: ۲۵ میزان ۱۴۰۲
  • سرویس:
  • شناسه مطلب: 156996

وزارت داخله آلمان اعلام کرد تا به حال ۱۳ نفر از طریق برنامه پذیرش فدرال از افغانستان به این کشور منتقل شده اند.

به نقل از رسانه های آلمان، در واقع پیش بینی شده بود که از این طریق این برنامه، در هر ماه ۱۰۰۰ نفر بتوانند وارد آلمان شوند.

یک سخنگوی وزارت داخله فدرال آلمان می‌گوید که تا به حال در چوکات برنامه پذیرش فدرال، ۱۳ نفر از افغانستان به آلمان منتقل شده اند.

این سخنگو، دلیل بطی بودن این روند را در میان سایر چالش ها، «ساختار پیچیده» عنوان کرده و افزوده است که برای هفته های آینده هم برنامه‌های تخلیه سازماندهی شده است.

او همچنان تصریح کرد که آلمان پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، بیش از ۳۰ هزار افغانستانی در معرض خطر را پذیرفته است. در میان آنان، ۱۹ هزار کارمند و کارگر محلی سابق نیروهای آلمانی یا نهادهای این کشور حضور دارند که در زمان ماموریت نیروهای بین المللی در افغانستان فعالیت می‌کردند.

برنامه پذیرش فدرال آلمان برای تخلیه شهروندان آسیب پذیر افغانستانی در ماه اکتوبر سال ۲۰۲۲ راه اندازی شد. این برنامه مختص به تخلیه شهروندان آسیب پذیر افغانستانی طراحی شده بود. به گونه مثال، افرادی که در گذشته در بخش‌های مهم جامعه مانند قضا، رسانه، آموزش یا سیاست کار می‌کردند و با تغییر نظام زیر تهدید جدی قرار داشتند.

بخش‌هایی از برنامه پذیرش فدرال آلمان به دلیل شک و گمان‌ها در مورد سوءاستفاده احتمالی از آن در مارچ سال جاری به حالت تعلیق درآمد، اما در اواخر ماه جون امسال از سرگرفته شد.

از آن زمان به بعد، درخواست های ویزا با بررسی های امنیتی سخت گیرانه تر در شهر اسلام آباد در پاکستان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. اولین گروه از افغانستانی های در معرض خطر، در پایان ماه سپتمبر امسال وارد آلمان شدند.

به گفته وزارت داخله فدرال آلمان، در حال حاضر حدود ۶۰۰ نفر واجد شرایط ویزای آلمان دانسته شده اند.

با توجه به رقم بالای پناهجویان تازه وارد به آلمان، حالا احزاب همکار اتحادیه دموکرات مسیحی آلمان و اتحادیه سوسیال مسیحی بایرن خواسته اند که برنامه پذیرش فدرال از افغانستان متوقف شود. اما نانسی فیزر، وزیر امور داخله فدرال آلمان هفته گذشته تاکید کرد که این برنامه «لغو نشده است»، اما «در بیرون کشیدن مردم از افغانستان مشکلات واقعی وجود دارد».

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟