وزارت خارجه ایران: افغانستان کنونی تحمل پذیرش ناکامی تازه را ندارد

  • انتشار: ۲۰ جدی ۱۴۰۲
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 167987

وزارت امور خارجه ایران در خصوص شرایط افغانستان گفته است که جامعه جهانی و سازمان‌های بین‌المللی به این نکته توجه کنند که افغانستان کنونی تحمل پذیرش ناکامی تازه را ندارد.

وزارت خارجه ایران روز چهارشنبه، ۲۰ جدی بیانیه‌ای در مورد «ضرورت حل‌وفصل مسأله افغانستان و کوشش برای تسریع مشارکت این کشور در سازوکار جهانی» نشر کرده است.

این وزارت افزوده که راه برگزیده افغانستان در مسیر همگرایی با همسایه‌گانش ترتیباتی را مشخص خواهد کرد که تضمین‌کننده ماموریت‌های تازه در ساختار و سازمان نظام بین‌الملل است.

وزارت خارجه ایران در مورد قطع‌نامه جدید سازمان ملل متحد در مورد افغانستان پیشنهاد کرده است که پیش از نگرش‌های تازه و «جنسیت‌زده» در حل پرونده‌های جاری این کشور، تلاش و نتایج اطمینان‌بخش به‌دست آید.

در این بیانیه آمده است: «جمهوری اسلامی ایران معتقد است که ثبات و امنیت در افغانستان و منطقه مستلزم آن است که سازمان ملل متحد در انجام وظایف و مسوولیت‌های خود توجه و اهتمام ویژه‌ای نسبت به مسایل، مشکلات و شرایط انسانی داشته باشد.»

به گفته این وزارت، عدم موفقیت در آزمون پیش‌رو اثرات ویرانگری بر صلح و امنیت بین‌المللی برجا خواهد گذاشت.

گفتنی است که با گذشت بیش از دو سال از حاکمیت طالبان در افغانستان، تهران تا کنون رژیم این گروه را به‌رسمیت نشناخته است، اما روابط نزدیکی با آنان دارد.

مقام‌های ارشد طالبان نیز چندین بار به ایران سفر داشته‌اند.

افزون بر این، سفارت ایران در کابل روز گذشته از دیدار امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان با حسن کاظمی قمی، سفیر و نماینده ویژه آن کشور برای افغانستان خبر داده بود.

قمی در این دیدار آماده‌گی تهران برای گسترش همه‌جانبه همکاری‌ها و کمک به مردم افغانستان را اعلام کرده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟