وزارت خارجه‌ی طالبان: امریکا از حقوق بشر به‌عنوان ابزار سیاسی استفاده می‌کند

  • انتشار: ۱۸ قوس ۱۴۰۲
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 163419

وزارت امور خارجه‌ی طالبان در واکنش به رد قطع‌نامه‌ی شورای امنیت درباره‌ی آتش‌بس در غزه و وضع تحریم بر مقام‌های این گروه از سوی امریکا، گفته است که ایالات متحده از ساختارهای بین‌المللی و حقوق بشر استفاده‌ی سیاسی می‌کند.

عبدالقهار بلخی‌، سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی طالبان امروز (شنبه، ۱۸ قوس) در ایکس، موضع امریکا در شورای امنیت را «تأسف‌بار» خوانده و محکوم کرده است.

بلخی نوشته است که امریکا با وتوی قطع‌نامه‌ی آتش‌بس، «خود را به‌طور آشکار در مظالم جاری در غزه شریک ساخت».

او گفته است: «این امر بار دیگر نشان می‌دهد که حکومت ایالات متحده ساختارهای بین‌المللی را برای اهداف سیاسی خود بر ضد حقوق بشر استفاده می‌کند.»

بلخی افزوده است که امریکا به‌جای این‌که به‌مناسبت روز حقوق بشر، مرتکبان جنایات جنگی در غزه را محکوم و به فهرست تحریم‌های وزارت خزانه‌داری شامل کند، بر مقام‌های طالبان تحریم وضع کرده‌ است که این امر به‌گفته‌ی او، «نشان می‌دهد امریکا از حقوق بشر به‌عنوان ابزار سیاسی استفاده می‌کند».

وزارت دارایی امریکا خالد حنفی، سرپرست وزارت امر به معروف طالبان و فریدالدین محمود، رییس آکادمی علوم این گروه را تحریم کرده است.

سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی طالبان در ادامه اضافه کرده است که حکومت این گروه از موقف آن شمار از کشورهای عضو سازمان ملل که در مقابل «جنایات جنگی» جاری اجماع اصولی ایجاد کرده‌اند، خواهان آتش‌بس دائمی‌ است و از راه‌حل دائمی قضیه‌ی فلسطین حمایت می‌کند.

او گفته است: «این‌که اهداف سیاسی یک بازی‌گر تمامی بشریت را به گروگان گرفته است، ماهیت غیرمنصفانه‌ی نظم بین‌المللی را نشان می‌دهد، اعتبار ضعیف ساختارهای مدعی حقوق بشر را از بین می‌برد و نیاز برای نظم عادلانه‌ی جهانی را برملا می‌سازد.»

شورای امنیت سازمان ملل روز جمعه (۱۷ قوس) به درخواست آنتونیو گوترش، با استناد به ماده‌ی ۹۹ منشور این سازمان درباره‌ی غزه و رأی‌گیری قطع‌نامه‌ای درباره‌‌ی آتش تشکیل جلسه داده بود.

این رأی‌گیری با تأخیر برگزار شد و در نتیجه‌ای ۱۳ رأی مثبت به نفع آتش‌بس فوری، امریکا به‌عنوان عضو دائم رأی منفی داد و قطع‌نامه را وتو کرد.

تصمیم امریکا برای وتوی قطع‌نامه‌ی آتش‌بس با انتقادهایی مواجه شده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟