واکنش سازمان های بین المللی به ممنوعیت کار زنان توسط طالبان

  • انتشار: ۵ جدی ۱۴۰۱
  • سرویس: بین المللتیتر 1
  • شناسه مطلب: 135081

دومین دستور جنجال برانگیز رژیم طالبان در خصوص زنان و فرمان ممنوعیت اشتغال آنها در ادارات و نهادهای خصوصی واکنشهای منفی گسترده ای در سطح جهان بدنبال داشته است.

دولتها، سازمان ها و چهره های برجسته بین المللی این اقدام طالبان را مغایر با حقوق اولیه انسانی دانسته و اکثر سازمان های فعال در افغانستان فعالیت خود را بحالت تعلیق درآورده اند.

آلمان: طالبان کشور خود را ویران میکنند

آنالنا باربوک، وزیر خارجه‌ی آلمان در واکنش به منع کار زنان در مؤسسات غیردولتی در افغانستان گفته است که تبدیل‌شدن کمک‌های بشردوستانه به بازیچه زن‌ستیزی طالبان قابل پذیرش نیست.

او در رشته‌توییتی نوشته است: «ما نمی‌پذیریم که طالبان کمک‌های بشردوستانه را بازیچه‌‍‌ی زن‌ستیزی خود کنند.»

باربوک افزوده است که طالبان نیمی از جمعیت را از حقوق اساسی‌شان محروم می‌کنند، اصول بشردوستانه را زیر پا می‌گذارند و نیازهای حیاتی مردم را به خطر می‌اندازند.

او گفته است کسانی که زنان و دختران را از کار، تحصیل و زندگی عمومی محروم می‌کنند، کشور خود را ویران می‌کنند.

سازمان همکاری های اسلامی: این تصمیم یک ضربه سخت بر حقوق زنان است

حسین ابراهیم طه، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی درباره‌ی منع کار زنان در نهادهای غیردولتی توسط طالبان قویاً ابراز نگرانی کرده و گفته است که این تصمیم ضربه سخت دیگر به حقوق اساسی زنان افغانستان است.

او در بیانیه‌ای که یک‌شنبه‌شب (۴ جدی) منتشر شد، گفته است که منع کار زنان در مؤسسات چند روز پس از تعلیق تحصیل دختران صادر شده است.

دبیرکل سازمان همکاری اسلامی گفته است که این تصمیم منعکس‌کننده یک سیاست عمدی از سوی رهبری طالبان است که ظاهراً به‌دنبال تأثیر بیشتر بر حقوق زنان افغان است.

حسین ابراهیم طه علاوه کرده که منع کار زنان، نه تنها زنان را از یک منبع معیشت محروم می‌کند، بلکه بر عملیات انسانی و امدادی که توسط شبکه گسترده‌ای از سازمان های غیردولتی ملی و بین‌المللی افغانستان انجام می‌شود، تأثیر جدی خواهد داشت.

سازمان صلیب سرخ: این اقدامات پیامدهای فاجعه بار خواهد داشت

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در افغانستان در واکنش به فرامین طالبان مبنی بر تعلیق تحصیل دختران و منع کار زنان در نهادهای غیردولتی، گفته است که این اقدامات می‌تواند منجر به پیامدهای انسانی فاجعه‌بار در کوتاه‌مدت تا بلندمدت شود.

این کمیته با نشر بیانیه‌ای گفته است: «محرومیت زنان و دختران از سیستم آموزشی در تمام سطوح و از نقش داشتن شان در عملیات بشردوستانه می‌تواند منجر به پیامدهای انسانی فاجعه‌بار در کوتاه‌مدت تا بلندمدت شود.»

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در افغانستان با بیان این‌که صدها زن را استخدام کرده، گفته است که کار بشردوستانه در افغانستان و سرتاسر جهان تنها به لطف تلاش همه‌ی کارکنان از جمله زنان امکان‌پذیر است.

کمیته بین المللی نجات: دیگر فعالیت نمیکنیم

کمیته بین‌المللی نجات (IRC) در واکنش به منع کار زنان در مؤسسات غیردولتی توسط طالبان، فعالیت خود را در افغانستان متوقف کرد.

کمیته بین‌المللی نجات افزوده است که ارائه خدمات این نهاد به کارکنان زن متکی است و اگر اجازه‌ی استخدام زنان را نداشته باشد، نمی‌تواند کمک را به نیازمندان تحویل دهد. «بنابراین، IRC در حال حاضر خدمات خود را در افغانستان متوقف کرده است.»

این کمیته گفته است که محرومیت زنان از ارائه خدمات بشردوستانه عواقب فاجعه‌باری برای مردم افغانستان خواهد داشت.

کمیته بین ‎المللی نجات اضافه کرده است در زمانی که بیش از ۹۷ درصد از جمعیت افغانستان در خطر فقر قرار دارند، این نهاد از طالبان می‌خواهد که پیامدهای بشردوستانه‌ی شدید این تصمیم اخیر شان را در نظر بگیرند.

تعلیق فعالیت سه سازمان بین المللی دیگر

سه سازمان بین‌المللی کمک‌رسان در اعتراض به منع کار زنان در مؤسسات غیردولتی توسط طالبان، فعالیت‌های خود را در افغانستان به حالت تعلیق درآوردند.

این سازمان‌ها شامل شورای پناهندگان ناروی، سازمان حفاظت از کودکان (سیف د چلدرن) و سازمان کراینترنشنال اند.

این سه نهاد در یک اعلامیه مشترک گفته‌اند که بدون کارمندان زن خود نمی‌توانند به‌طور مؤثر به کودکان، زنان و مردان نیازمند در افغانستان دسترسی پیدا کنند.

این سازمان‌ها گفته‌اند که زنان پس از تسلط طالبان زمینه‌ی دسترسی میلیون‌ها افغان به کمک را فراهم کرده‌اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟