هند: پروژه چابهار در زمینه کمک‌های بشردوستانه به افغانستان اهمیت بیش‌تری دارد

  • انتشار: ۲۹ ثور ۱۴۰۳
  • سرویس: اقتصادتیتر 2
  • شناسه مطلب: 181082

رندهیر جیسوال، سخنگوی وزارت امور خارجه هند گفته است که پروژه چابهار در زمینه کمک‌های بشردوستانه به افغانستان اهمیت بیش‌تری دارد.

این مطلب را تایمز آف اندیا روز شنبه، ۲۹ ثور، به نقل از جیسوال گزارش داده است.

او افزوده است که این پروژه به نفع کل منطقه، به ویژه افغانستان محصور در خشکی و آسیای میانه خواهد بود.

وی تصریح کرده است که امریکا اهمیت بندر چابهار برای تداوم کمک‌های بشردوستانه به افغانستان و ارایه جاگزین‌های اقتصادی به این کشور را درک می‌کند.

نامبرده اضافه کرده است: «من می‌خواهم آنچه را که [سوبرامانیام جایشانکار، وزیر امور خارجه هند] قبلاً گفته بود تکرار کنم که ما نباید به این موضوع نگاه محدود داشته باشیم.»

به گفته جیسوال، تعهد هند در قبال بندر چابهار این است که پتانسیل آن را به عنوان یک مرکز ارتباطی برای افغانستان و کشورهای آسیای میانه که محصور در خشکی هستند، محقق کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه هند خاطرنشان کرده که دهلی‌نو از سال ۲۰۱۸ تا کنون کمک‌های بشردوستانه شامل ۸۵ هزار متریک تُن گندم، ۲۰۰ متریک تُن حبوبات و ۴۰ هزار لیتر حشره‌کش از طریق این بندر به افغانستان ارایه کرده است.

چابهار یکی از بنادر مهم ایران می‌باشد که در جنوب سیستان و‌ بلوچستان‌ واقع شده است.

این بندر به ‌دلیل وصل کردن افغانستان به آب‌های بین‌المللی و اتصال ایران‌ و‌ هند به آسیای مرکزی از اهمیت زیاد برخوردار است.

سال گذشته ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی ریاست‌الوزرای طالبان در جریان دیدارش از بندر چابهار در ایران از آن کشور خواست که دسترسی افغانستان به این بندر را آسان سازد تا کالاهای کشور به سهولت به بازارهای بین‌المللی صادر شوند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟