نگرانی یونیسف از افزایش بیماری روانی در میان کودکان افغانستان

  • انتشار: ۱۹ سرطان ۱۴۰۳
  • سرویس: اجتماعیتیتر 1
  • شناسه مطلب: 186702

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در تازه‌ترین گزارش خود با ابراز نگرانی از وضعیت کودکان افغانستانی گفته که نزدیک به ۴۰ درصد کودکان در افغانستان زیر سلطه طالبان با بیماری روانی روبه‌رو هستند.

یونیسف روز دوشنبه، ۱۸ سرطان، در این گزارش نگاشته است که ۲۴ درصد کودکان پنج تا ۱۷ ساله در افغانستان اضطراب شدید را تجربه کرده‌اند که در مقایسه با سایر کشورها افزایش ۱۰ درصدی را نشان می‌هد.

براساس گزارش یونیسف، ۱۵ درصد دیگر این کودکان نیز با مشکلات شدید افسرده‌‌گی روبه‌رو هستند.

این نهاد افزوده که محدودیت‌های طالبان بر آموزش و تحصیل دختران در افغانستان سبب ناامیدی شمار زیادی از کودکان به آینده‌شان شده است.

به باور یونیسف، محدودیت‌های آموزشی همچنان دسترسی دختران به خدمات اولیه، از جمله مراقبت‌های صحی و حمایت از سلامت روانی را محدود کرده است.

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل ادامه جنگ، مهاجرت و بی‌جاشدن خانواده‌ها، افزایش فقر و خطرات ناشی از مواد منفجرناشده را از عوامل کلیدی مشکلات روانی کودکان در کشور عنوان کرده است.

یونیسف بار دیگر بر تلاش‌های این نهاد در زمینه درمان کودکان افغانستانی که دچار بیماری‌های روانی هستند، تاکید کرده است.

بربنیاد این گزارش، یونیسف در سال گذشته میلادی از طریق ۷۵۰ مرکز روان درمانی برای حدود چهار میلیون کودک در افغانستان زیر سلطه طالبان خدمات روان درمانی ارایه کرده است.

این نهاد بین‌المللی خاطرنشان کرده که قرار است تا پایان سال ۲۰۲۴ زمینه ارایه خدمات صحی را برای ۳.۶ میلیون کودک در کشور فراهم کند.

گفتنی است که با تسلط دوباره طالبان بر افغانستان و وضع محدودیت‌های آموزشی، تحصیلی و رفتاری از سوی این گروه بر دختران، آمار خودکشی نیز در میان آنان به‌گونه چشم‌گیری افزایش یافته است.

این در حالی است که یونیسف در ماه جون گذشته هم گفته بود که با گذشت ۱۰۰۰ روز از ممنوعیت دختران بالاتر از صنف ششم از آموزش در کشور، آنان سه میلیارد ساعت درسی‌شان را از دست داده‌اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟