نگرانی ها از افزایش شمار مبتلایان به زردی سیاه در ولایت هرات

  • انتشار: ۳۰ جوزا ۱۴۰۲
  • سرویس:
  • شناسه مطلب: 143221

شماری از باشندگان هرات، با نگرانی از افزایش ابتلا به بیماری زردی سیاه (هپاتیت B)، می‌گویند که واکسین ضد این بیماری به گونه‌ی رایگان در دست‌رس مردم قرار نمی‌گیرد.

به گفته‌ی آن‌ها، اگر مسئولان برای مبارزه با زردی سیاه، به گونه‌ی جدی اقدام نکنند، ممکن است این بیماری در سال‌های پیش رو به جدی‌ترین چالش برای باشندگان هرات بدل شود.

در همین حال، محمدآصف کبیر، معاون ریاست صحت عامه‌ طالبان در هرات، با تأیید افزایش رویدادهای بیماری زردی سیاه در این ولایت، به رسانه‌ها گفته است که در دو سال و چهار ماه گذشته، نزدیک به دو هزار و ۷۱۴ تن به این بیماری مبتلا شده اند.

معاون ریاست صحت عامه‌ هرات، می‌افزاید: «این وقت‌ها به دلیل امنیت، دست‌رسی مردم به خدمات صحی در ولسوالی‌ها افزایش پیدا کرده است و مردم زیادتر به مرکزهای صحی مراجعه می‌کنند که به این دلیل افزایش را نشان می‌دهد.»

محمدآصف کبیر، هم‌چنان می‌گوید که در گذشته، واکسین ضد زردی سیاه به گونه‌ی رایگان توزیع می‌شد؛ اما تطبیق آن از سوی باشندگان هرات جدی گرفته نمی‌شد. به گفته‌ی او، اکنون روی درمان کودکان تمرکز شده که با واکسین‌شدن، معافیت دایمی در آن‌ها ایجاد شود.

زردی سیاه، بیماری ویروسی و واگیر است که در نتیجه‌ی رعایت‌نشدن بهداشت فردی، از طریق خون و رابطه‌ی جنسی از فرد مبتلا به فرد سالم انتقال می‌یابد که التهاب کبد از نشانه‌های مهم آن است.

انتهای پیام

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟