نگرانی‌ امنیت ملی قزاقستان از تهدید داعش و‌ القاعده در افغانستان؛ طالبان امنیت را تضمین نمی‌توانند

  • انتشار: ۱۸ سنبله ۱۴۰۲
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 152262

روسلان سیسمبایف، معاون کمیته امنیت ملی قزاقستان نسبت به تهدید تروریسم و حضور فعال گروه‌های تروریستی در خاک افغانستان ابراز نگرانی کرده است.

به‌ گزارش رسانه‌های قزاقستان، این مقام قزاق، در چهلمین نشست شورای سازمان همکاری‌های شانگهای روز جمعه، ۱۷ سنبله، گفته که برخی از عوامل کلیدی منجر به ظهور تهدیدات تروریستی برای کشورهای عضو این سازمان شده‌اند.

سیسمبایف افزوده است: «یکی از آن عوامل حفظ پتانسیل تروریستی در افغانستان است. طالبان که در سال ۲۰۲۱ به قدرت رسیدند، نتوانستند یک سیستم موثر حکومتی ایجاد و کنترل مناسب بر امنیت را تضمین کنند.»

این‌ مقام قزاقستانی ادعا کرده که افغانستان همچنان مرکز جذب گروه‌های تروریستی بین‌المللی است و شاخه خراسان داعش بزرگترین تهدید رو به رشد برای کشورهای آسیای مرکزی است.

معاون کمیته امنیت ملی قزاقستان خاطرنشان کرده است: «شاخه خراسان داعش به نماینده‌گی‌های دیپلماتیک روسیه و پاکستان حمله کرد. اعضای آن شهروندان چینی را در یک هوتل در کابل کشتند و رهبران این سازمان مرتباً هم علیه امریکا و هم علیه روسیه، چین و پاکستان مردم را دعوت به جهاد می‌کنند.»

او‌ همچنان در‌ مورد حضور القاعده در افغانستان صحبت کرده و گفته که تعداد جنگ‌جویان این شبکه در افغانستان به ۵۰۰ تن می‌رسد و تهدید بالقوه برای پروژه‌های بزرگ در قلمرو کشورهای عضو این‌ سازمان محسوب می‌شود.

او ساخت دهلیز راه آهن ترمز – کابل – پشاور و خط لوله گاز تاپی از ترکمنستان به افغانستان، پاکستان و هند پروژه‌های خواند که در معرض این تهدید قرار دارند.

با این وصف، او تاکید کرده که کشورهای عضو سازمان شانگهای برای کاهش تهدید تروریسم باید تعامل نظامی‌ و اطلاعاتی‌شان را بیشتر‌ کنند.

این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که طالبان همواره تهدید کشورهای همسایه و‌ منطقه از خاک افغانستان را رد کرده‌اند.

گفتنی است که نگرانی کمیته امنیت ملی قزاقستان درست یک روز پس از درگیری مرزی‌ میان نیروهای تاجیکستان و‌ گروه انصارالله مطرح‌ می‌شود. درگیری که در آن دست‌کم سه عضو این گروه کشته شدند. درگیری پس از آن رخ داد که جنگ‌جویان این گروه قصد داشتند تا از ولسوالی درواز بدخشان به خاک آن کشور وارد شوند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟