نهاد امریکایی: کسانی‌که فکر‌ می‌کنند مخالفت طالبان با داعش آنان را شریک واشنگتن می‌سازد دوباره فکر کنند

  • انتشار: ۲۲ جوزا ۱۴۰۳
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 184447

یک نهاد امریکایی مستقر در دانشگاه نیویارک می‌گوید که مخالفت طالبان با شاخه خراسان داعش در افغانستان، این گروه را به شریک واشنگتن برای مبارزه با تروریسم تبدیل نمی‌تواند.

نهاد موسوم به (Just security) روز دوشنبه، ۲۱ جوزا، در مطلبی نوشته که رابطه طالبان با القاعده محکم شده و رو به رشد است و چندین فرمانده این شبکه در رژیم طالبان در پست‌های کلیدی کار می‌کنند.

این نهاد افزوده است: «و کسانی که فکر می‌کنند مخالفت طالبان با داعش-شاخه خراسان آنان را به شریک خوب ایالات متحده در مبارزه با تروریسم تبدیل می‌کند، باید دوباره فکر کنند.»

نهاد «جست سکیوریتی» تصریح کرده است که طالبان متعهد شده‌اند تا سیستم آموزشی فعلی را با مدارس دینی جایگزین کند که از برنامه درسی مبتنی بر تفاسیر افراطی از اسلام پیروی و احتمالاً ایدیولوژی‌های تروریستی را ترویج و نسل جدیدی از جنگ‌جویان جوان را آماده می‌کند.

در همین حال، نهاد یادشده با اشاره به نشست سوم دوحه، تذکر داده است که سازمان ملل اگر به ابتکارات حقوق بشری در افغانستان ادامه ندهد، فرصت ارزشمند برای عیارسازی این کشور با معیارهای بین‌المللی از بین خواهد رفت.

نهاد مستقر در دانشگاه نیویارک تأکید کرده است که وضعیت پیچیده تروریسم و ​​شرایط شدید حقوق بشر در افغانستان نیازمند یک رویکرد بین‌المللی ظریف است که ترکیبی از تعامل با طالبان در مورد تهدید داعش و فشار برای بهبود حقوق زنان و قطع روابط با سایر گروه‌های تروریستی باشد.

این نهاد نوشته است: «حتا اگر طالبان از پذیرش شروط جهان امتناع ورزند، سازمان ملل همچنان باید میزبان نشست بدون مشارکت این گروه باشد و آن را بر توسعه یک رویکرد بین‌المللی یک‌پارچه‌تر و هماهنگ‌تر برای مقابله با چالش‌های افغانستان متمرکز کند.»

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که قرار است نشست سوم دوحه درباره افغانستان تا ۲۰ روز دیگر برگزار شود.

در تازه‌ترین مورد، لانگ‌وار ژورنال نیز گفته که استفاده از طالبان در برابر داعش استراتیژی اساساً ناقص است

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟