نماینده‌گان مجلس ایران به طالبان: آب هیرمند را به سوی ما رها کنید

  • انتشار: ۲۴ جوزا ۱۴۰۲
  • سرویس: تیتر 2
  • شناسه مطلب: 142612

شماری از نماینده‌گان مجلس شورای اسلامی ایران در نامه‌ای به طالبان گفته‌اند که چند میلیون افغانستانی در ایران زنده‌گی می‌کنند و این گروه باید آب هیرمند را به سوی آن کشور رها کند.

این نماینده‌گان که تعداد آن‌ها به ۲۰۰ تن می‌رسد روز چهارشنبه، ۲۴ جوزا، در این نامه از موضع دولت ایران در مورد حقابه آن کشور از افغانستان حمایت کرده و از طالبان خواستند تا «رسم رفاقت و دوستی» را به‌جا بیاورند.

در نامه آمده است: «حقابه بین‌المللی هیرمند ریشه در تاریخ دو کشور ایران و افغانستان دارد و یک حق طبیعی و تاریخی و بین‌المللی است.»

آن‌ها خطاب به طالبان گفته‌اند که به‌جای به کارگیری از «ادبیات نامناسب و غیردیپلماتیک»، هرچه زودتر نسبت به رهاسازی آب به سوی ایران اقدام کنند و نگذارند روابط دو کشور دچار تنش شود.

این در حالی است که پیش از این ناصر امانی، عضو شورای اسلامی شهر تهران گفته بود که مهاجران افغانستانی «عامل ورود انواع امراض به ایران» هستند.

در روزهای اخیر و پس از افزایش تنش‌ها میان طالبان و جمهوری اسلامی ایران، وضعیت پناه‌جویان افغانستانی در آن کشور نیز وخیم شده است.

در آخرین مورد، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز گفته بود که طالبان توافق کرده‌اند تا برای دادن حقابه ایران، «گام‌های مثبت و جدیدی» بردارند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟