نشست های پی در پی بدون حضور مردم

  • انتشار: ۲۷ ثور ۱۴۰۳
  • سرویس: دیدگاه
  • شناسه مطلب: 180855

نشست اسلو که گفته می‌شود نمایندگان طالبان و نمایندگان جامعه مدنی افغانستان را در مقابل یکدیگر نشانده، می‌تواند بخشی از طرح مدغم سازی مد نظر کشورهای غربی باشد.

صرف نظر از ترکیب هیأت جامعه مدنی و این پرسش که افراد هیأت، با چه مکانیزمی از جامعه مدنی افغانستان نمایندگی می‌کنند، چگونگی دریافت ویزای یک کشور اروپایی توسط افرادی که عضویت گروهی را دارند که اتحادیه اروپا رسماً هنوز آن را گروه تروریستی میداند از ابهام های جدی مورد پرسش است.

بر اساس گزارش ها، نشست سوم دوحه قرار است به زودی برگزار شود و آنچه که در نروژ در حال روی دادن است، محتمل است که مقدمه سازی نشست آتی دوحه باشد.

پروسه «مدغم سازی»، قرار بود در دوحه دوم به سرانجام برسد و طی آن، برخی از چهره‌های مورد تایید غرب، به طالبان اضافه شوند تا شکل ظاهری یک حکومت فراگیر تامین شود.

اما عدم مشارکت طالبان در نشست دوم دوحه، موجب شد تا آن طرح در آن مقطع به سرانجام نرسد.

اکنون غرب، تلاش جدیدی را در چند بستر متفاوت اما همزمان، در دستور کار قرار داده است.

همچنان که گفتگوی نمایندگان طالبان با کسانی که نماینده جامعه مدنی خوانده شده اند در اسلو، بی ربط با وقایع بعدی در دوحه نیست، سفر رییس یوناما به تهران هم قطعا بی ارتباط به نشست بعدی دوحه نیست.

معرفی نماینده‌ی ویژه سازمان ملل برای افغانستان، یکی از اصلی ترین موضوعات مورد بحث در نشست سوم خواهد بود و اگر غرب حقیقتا به دنبال کسب موفقیت در طرح مدغم سازی باشد ، ناچار است تا موافقت نسبی ایران و روسیه را حداقل در مسأله تعیین نماینده ویژه سازمان ملل برای افغانستان به دست آورد.

ساختن یک بینی خمیری با عنوان حکومت فراگیر، نیازمند تهیه مقدماتی است که شاید آن نماینده‌ی کذایی سازمان ملل بتواند آن را فراهم کند.

ایران، روسیه، چین و پاکستان، تنها چند روز قبل از نشست دوم دوحه، در کابل گرد هم آمدند و برخی معتقدند آن گردهم‌آیی، بر عدم موفقیت نشست دوم دوحه اثرگذار بوده است.

با این حساب، احتمال دارد هم جلساتی همچون جلسه اسلو بار دیگر با چهره های مختلف دیگر تکرار شود، و هم مقامات غربی، پکن و مسکو را بعد از تهران به عنوان مقاصد سفر خود در نظر داشته باشند.

در این بین، به نظر می‌رسد که همه بازیگران، با جدیت در حال ایفای نقش خود هستند تا یک آینده سیاسی جدید برای افغانستان رقم بزنند، اما همگی، مردم افغانستان را از صحنه بازی حذف کرده اند.

با آنکه قرار است سرنوشت مردم افغانستان در این جلسات رقم بخورد، اما کسی حاضر نیست از خود مردم بپرسد که برای آینده خود چه می‌خواهند.

سید احمد موسوی مبلغ

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟