نتیجه نظرسنجی: دو سوم مردم آمریکا معتقدند که جنگ آمریکا در افغانستان ارزش جنگیدن را نداشت

  • انتشار: ۲۷ میزان ۱۴۰۲
  • سرویس: تیتر 2
  • شناسه مطلب: 157211

یک نظرسنجی جدید که توسط (AP-NORC) و در همکاری با موسسه‌ای ‌«پیرسون» در دانشگاه شیکاگوی امریکا انجام شده است، نشان می‌دهد که بیشتر امریکایی‌ها معتقدند که جنگ این کشور در افغانستان ارزش جنگیدن را نداشت.

د نیشن‌نیوز گزارش می دهد، براساس نتیجه این نظرسنجی که روز چهارشنبه، ۲۶ میزان، منتشر شده، ۴۶ درصد از پاسخ دهنده‌گان به این باورند که امریکا در پاسخ به عاملان حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ موفق بوده است.

برپایه این نظرسنجی، دو سوم امریکایی‌ها می‌گویند که جنگ در افغانستان ارزش جنگیدن را نداشت. ۶۵ درصد از دموکرات ها و ۶۳ درصد از جمهوری‌خواهان بر این ارزیابی موافق هستند.

تنها ۲۲ درصد از پاسخ دهنده‌گان باور دارند که امریکا به بهبود فرصت‌ها برای زنان افغانستانی کمک کرده است.

شیلا کهنتب، مدیر اجرایی موسسه پیرسون گفته است: «یافته‌ها نشان می‌دهند که شمار کمی فکر می‌کنند که امریکا در طول جنگ در بهبود فرصت‌ها برای زنان افغانستانی موفق بوده است، اما بیشتر آنها همچنان پیشبرد حقوق زنان افغانستانی را یک هدف مهم سیاست خارجی می‌دانند.»

طالبان پس از تسلط دوباره‌شان بر افغانستان، به‌گونه قابل توجهی حقوق زنان را محدود کرده‌اند.

زنان و دختران افغانستانی در زیر سلطه این گروه از آموزش، تحصیل، رفتار آزادانه در اماکن عمومی و کار در نهادهای دولتی و غیردولتی محروم شده‌اند.

نزدیک به سه چهارم اشتراک‌کننده‌گان این نظرسنجی به این باور هستند که پیشبرد حقوق زنان و دختران افغانستانی تا حدی مهم است.

خانم کهنتب در این مورد تصریح کرده است: «مردم معتقدند که امریکا باید تلاش کند تا به بهبود وضعیت زنان افغانستانی کمک کند، و بسیاری همچنان در مورد محدودیت‌های اعمال شده بر زنان در افغانستان می‌شنوند.»

طبق این نظرسنجی، شمار اندکی از امریکایی‌ها باورمند هستند که امریکا در زمینه تشکیل یک دولت کارا در افغانستان کار کرده و تهدید ناشی از افراط‌‌گرایان اسلامی را از بین برده است.

در همین حال، ۸۳ درصد امریکایی‌ها افغانستان را دشمن می‌دانند.

در این نظرسنجی هیچ اجماع واضحی در مورد نقش سیاست امریکا در افغانستان نشان نداده نشده است. اشتراک‌کننده‌گان، سیاست خارجی این کشور در افغانستان را مهم می‌دانند.

امریکایی‌ها در حالی جنگ ۲۰ ساله افغانستان را کم اهمیت جلوه می‌دهند که پیش از این چندین مقام کنونی و پیشین امریکا و همچنان نماینده‌گان این کشور در کانگرس مخالفت شدیدشان را مبنی بر خروج عجولانه از افغانستان ابراز کردند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟