مک‌کال: امیدوارم تحقیق تازه سنتکام در مورد حمله در جریان روند تخلیه از افغانستان شفاف باشد

  • انتشار: ۲۸ حمل ۱۴۰۳
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 177836

مایکل مک‌کال، رییس کمیته روابط خارجی مجلس نماینده‌گان امریکا در واکنش به نشر تحقیق تازه فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) در مورد حمله «مرگ‌بار» در جریان تخلیه نظامی در مقابل «دروازه آبی» میدان هوایی بین‌المللی کابل می‌گوید که امیدوار است این تحقیق شفاف باشد.

مک‌کال دوشنبه‌شب، ۲۷ حمل در بیانیه‌ای گفته است که سنتکام این تحقیق را به درخواست کمیته تحقیق مجلس نماینده‌گان امریکا آغاز کرده بود.

وی در این بیانیه افزوده است: «هرچند خوشحالم که تحقیقاتم دولت بایدن را مجبور کرد تا تحقیقات خود را درباره حمله به دروازه آبی که منجر به کشته شدن ۱۳ نظامی امریکایی و زخمی شدن ۴۵ تن دیگر شد، بازگشایی کند، اما دریافت پاسخ نباید تا این حد طول می‌کشید.»

به گفته وی، اگر دموکرات‌های کانگرس به تعهدات قانون اساسی خود عمل می‌کردند و بر آن‌چه بیش از دو سال پیش رخ داده بود، نظارت می‌کردند، بسیاری از این اطلاعات می‌توانست در آن زمان آشکار شود.

به باور مک‌کال، این تحقیق آن‌چه را که شاهدان به این کمیته گفته بودند تایید کرده است.

این عضو کانگرس امریکا همچنان تاکید کرده که هنوز سوالات زیادی باقی مانده است که باید به آن پاسخ داده شود.

رییس کمیته روابط خارجی مجلس نماینده‌گان امریکا خاطرنشان کرده است که طالبان در آگست ۲۰۲۱ مردم را مجبور به تجمع در مقابل دروازه آبی میدان هوایی بین‌المللی کابل کرده بودند.

گفتنی است که پیشتر فرماندهی مرکزی امریکا (سنتکام) با نشر یافته‌های یک تحقیق عامل حمله انتحاری در جریان روند تخلیه نظامی در آگست ۲۰۲۱ در کابل را عبدالرحمان اللوگری معرفی کرده و گفته بود که این حمله قابل جلوگیری نبود.

خبرگزاری اسوشیتدپرس روز دوشنبه، ۲۷ حمل گزارش داده که یافته‌های این تحقیق اظهارات برخی از نظامیان امریکایی مبنی بر این‌که عامل انتحاری پیش از انجام حمله شناسایی شده بود را رد کرده است.

در این حمله دست‌کم ۱۳ نظامی امریکایی و بیش از ۱۷۰ غیرنظامی کشته شده بودند.

در این گزارش آمده است که مهاجم انتحاری عضو داعش بود و طالبان پس از تسلط دوباره‌شان بر افغانستان او را از زندان بگرام آزاد کرده بودند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟