مقام پاکستانی: ممکن است بازار افغانستان برای همیشه از دست برود

  • انتشار: ۱ دلو ۱۴۰۲
  • سرویس: اقتصادتیتر 2
  • شناسه مطلب: 169490

در ادامه مسدود ماندن گذرگاه‌ها، یک مقام گمرکی پاکستان هشدار داده است که احتمال دارد کالاهای این کشور برای همیشه‌ بازار افغانستان را از دست بدهند.

گذرگاه‌های افغانستان و پاکستان اوایل هفته‌ گذشته به‌دلیل محدویت پاسپورت و ویزا برای رانندگان از سوی پاکستان بسته شد. یک مقام گمرکی این کشور هشدار داده است که با مسدودماندن گذرگاه‌ها، ممکن است کالاهای پاکستانی بازار افغانستان را «برای همیشه» از دست بدهند، زیرا تاجران افغانستانی اقدام به واردات اقلام ضروری از ایران‌ کرده‌اند.

دان‌نیوز گزارش داده است که بیش از ۱۰۰ موتر باربری مملو از میوه، سبزیجات و سایر کالاهای فاسدشدنی از تورخم به پیشاور بازگشته‌اند.

مجیب‌الله شینواری؛ مسئول ترخیص گمرک پاکستان به دان‌نیوز گفته است که به‌دلیل تنش‌های مرزی بین پاکستان و طالبان و همچنین عدم علاقه‌ بخشی از مقام‌های پاکستانی به تسهیل سیاست ویزا برای رانندگان افغانستان، گفتگوها برای بازگشایی تورخم کاهش یافته است.

او همچنین گفته است که تعدادی از رانندگان اهل افغانستان و دستیاران آنان با ویزای معتبر در پاکستان در ترافیک گیر مانده‌اند و موترهای حمل‌ونقل برخی از پاکستانی‌ها با وجود داشتن مدارک مورد نیاز در آن‌سوی مرز متوقف شده‌اند.

این مقام گمرکی پاکستان گفته است مسدودماندن گذرگاه‌ها میلیاردها روپیه خسارت داشته است.

او هشدار داده است که کالاهای پاکستانی ممکن است برای همیشه بازار افغانستان را به دیگر همسایگان افغانستان ببازد، زیرا تعداد زیادی از تجار افغانستان قبلا برای اقلام ضروری به همتایان ایرانی خود سفارش داده‌اند.

قاری ناظم‌گل؛ تاجر محلی که اخیرا از افغانستان بازگشته است به دان‌نیوز گفته است که بازار جلال‌آباد را مملو از کالاهای ایرانی، به‌ویژه مواد غذایی دیده است.

او گفته است که دکان‌ها در کابل، پایتخت نیز محصولات ایرانی عرضه می‌کردند.

او مدعی شده است که ایران کالاهای تجاری خود را بلافاصله پس از تعلیق تجارت با پاکستان به پایتخت افغانستان رسانده است.

این تاجر تأکید کرده است که پاکستان چاره‌ای جز رفع محدودیت‌های ویزا برای رانندگان حمل‌ونقل افغانستان برای حداقل سه ماه ندارد.

او افزوده: «برای جلوگیری از خسارات بیشتر، زمان لازم است تا رانندگان افغانستانی پاسپورت خود را به‌صورت اضطراری در دست بگیرند و تاجران و ترانسپورت‌کنندگان محموله‌های بارگیری‌شده در موترهای خود را به افغانستان ببرند.»

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟