مرکز خبرنگاران افغانستان: طالبان دو گزارشگر رادیو نسیم را آزاد و مدیرمسئول آن‌را در بند نگه‌داشته‌اند

  • انتشار: ۲۶ میزان ۱۴۰۲
  • سرویس:
  • شناسه مطلب: 157156

مرکز خبرنگاران افغانستان می‌گوید که طالبان سیف‌الله رضایی و مجتبی قاسمی، دو گزارشگر «رادیو نسیم» را پس از ده روز به قید ضمانت آزاد کرده‌اند؛ اما سلطان‌علی جوادی، مدیرمسئول این رسانه‌ی محلی همچنان در بند استخبارات این گروه در ولایت دایکندی است.

این نهاد امروز (چهارشنبه، ۲۶ میزان) با نشر اعلامیه‌‌ای، ضمن اعلام خبر آزادی دو گزارشگر رادیو نسیم، خواستار آزادی بدون قیدوشرط مدیرمسئول این رسانه و بازگشایی دفتر آن شده است.

مرکز خبرنگاران افغانستان می‌گوید که طالبان هنوز اجازه‌ی بازگشایی دفتر این رسانه‌ی محلی را نمی‌دهند.

استخبارات طالبان در دایکندی در ۱۵ میزان مدیرمسئول و گزارشگران رادیو نسیم را برای دومین‌بار بازداشت کرد.

در پنجم میزان نیز استخبارات طالبان با هجوم به دفتر این رسانه، مدیرمسئول و دو گزارشگر آن را بازداشت و فعالیت آن را متوقف کرده بود.

در آن زمان مرکز خبرنگاران افغانستان اعلام کرد که این خبرنگاران پس از پنج ساعت از سوی استخبارات طالبان در دایکندی آزاد شده‌اند.

مرکز خبرنگاران افغانستان نوشته است که طالبان هنوز به‌صورت رسمی دلیل تداوم بازداشت مدیرمسئول رادیو نسیم و توقف فعالیت این رسانه‌ی محلی را اعلام نکرده‌اند.

این نهاد افزوده اما محمدنور خلیل، رییس‌دفتر والی طالبان در دایکندی روز یک‌شنبه هفته‌ی جاری به شماری از بزرگان دایکندی گفته است که این خبرنگاران با رسانه‌های بیرونی همکاری داشته‌اند و بر علیه نظام تبلیغات می‌کردند و باید محاکمه شوند.

مرکز خبرنگاران افغانستان می‌گوید تداوم بازداشت مدیرمسئول رادیو نسیم و توقف فعالیت آن خلاف قانون رسانه‌های همگانی کشور است.

این نهاد گفته است که از پنج رسانه‌‌ی خصوصی فعال در دایکندی در زمان حکومت پیشین، اکنون تنها یک رادیو به‌نام «رادیو قریه» فعال مانده است.

مرکز خبرنگاران افغانستان گفته است که شمار زیادی از تجهیزات سه رسانه‌ی خصوصی «رادیو دایکندی»، «رادیو آفتاب» و «تلویزیون سبزها» در زمان سقوط نظام پیشین به تاراج برده شد و تجهیزات باقی‌مانده‌ی آن نیز از سوی طالبان به بهانه‌ی دولتی ضبط شده است.

طالبان از زمان تسلط دوباره بر افغانستان بارها اقدام به بازداشت و زندانی‌کردن خبرنگاران و فعالان مدنی و فرهنگی کرده‌اند.

در حال حاضر علاوه بر مدیرمسئول رادیو نسیم در دایکندی، مرتضی بهبودی، خبرنگار افغانستانی-فرانسوی نیز در زندان این گروه به‌سر می‌برد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟