مخالفان طالبان در ویانا بر ترسیم یک نقشه راه برای عبور از بحران توافق کردند

  • انتشار: ۱۴ قوس ۱۴۰۲
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 162981

رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان پس از ختم نشست سه روزه ویانا اعلام کرد که برای عبور از بحران به یک اتحاد به مراتب بزرگتر احتیاج داریم و نقشه راه توافق شده، مسیر رسیدن به این اتحاد را ترسیم می کند.

احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان پس از ختم نشست‌ سه روزه ویانا در یک‌ نشست خبری گفته است که این نشست یک‌ اقدام و یک‌ شروع خوب برای رسیدن به یک نقطه مشترک میان تمام گروه‌ها و جریان‌ها بود.

وی افزوده است که دستاورد بزرگ این نشست، هماهنگی و توافق نزدیک به ۵۰‌ گروه و افرادی بود که در این نشست اشتراک کرده بودند.

رهبر جبهه مقاومت خاطرنشان کرده است: «ما نیاز داریم به رجوع، نیاز داریم به هماهنگی و نیاز داریم به اتحاد به مراتب بزرگ‌تر و نقشه راه ترسیم می‌کند برای رسیدن به همان نقطه».

مسعود علاوه کرده که باید چتر سیاسی افغانستان شمول شود‌ و همچنان بر استفاده از ظرفیت مردم افغانستان برای ساختن آینده تاکید کرده است.

فضل‌احمد معنوی، وزیر عدلیه پیشین و عضو ارشد جبهه مقاومت ملی افغانستان در پایان نشست ویانا از توافق بر سر «نقشه راه برای ایجاد چتر بزرگ، عبور از بحران و رفتن به طرح بدیل» در سومین روز این نشست خبر داد.

آقای معنوی این نقشه را مایه امیدواری دانسته و اظهار خوشبینی کرده است.

همچنین علی‌میثم نظری، مسئول روابط خارجی جبهه مقاومت ملی افغانستان در این باره گفت: این نقشه راه زمینه را برای ساختار جایگزینی فراهم می‌کند که آرزوی مردم افغانستان برای کشوری دموکراتیک است.

آقای نظری حصول توافق در این نشست را تحولی مهم خواند و گفت توافق به دست آمده، زمینه تشکیل اپوزیسیون گسترده‌تر و متحدتر را فراهم می‌کند.

به گفته مسئول روابط خارجی جبهه مقاومت ملی افغانستان، در نشست ویانا بیش از ۵۰ فعال سیاسی و مدنی از گروه‌های مخالف مختلف گردهم آمده بودند.

این سومین نشست مخالفان طالبان در سه سال اخیر در ویانا بود که پس از تسلط طالبان بر افغانستان برگزار شد.

طالبان بارها مخالفت خود را با برگزاری چنین نشست‌ها اعلام کرده‌اند. عباس ستانکزی، معاون سیاسی وزارت خارجه طالبان پیشتر در واکنش به برگزاری نشست مخالفان طالبان در کشورهای دیگر گفت این نشست‌ها برای تضعیف و بدنام کردن این گروه برگزار می‌شوند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟