محاکمه یک پناهجوی افغانستانی در آلمان به اتهام ارتکاب جنایت علیه بشریت

  • انتشار: ۲۲ قوس ۱۴۰۲
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 164151

یک محکمه در آلمان درخواست پناهندگی یک شهروند افغانستانی را که کارمند پیشین سازمان استخبارات در دوره حاکمیت کمونیست‌ها در افغانستان بود، رد کرد.

به گفته محکمه، با توجه به شرایط حاکم در آن دوره، می شود تصور کرد که این مرد نیز مانند کارمندان دیگر سازمان استخبارات افغانستان در جنایات علیه بشریت سهیم بوده است.

محکمه اداری گوتینگن شام سه شنبه شکایت یک پناهجوی افغانستانی را که خواهان محافظت فرعی شده بود، رد کرد و گفت کسی که در کشورهای دیگر مرتکب جنایت علیه بشریت شده باشد، از محافظت بین المللی در آلمان محروم می ماند.

به گفته منبع، این مرد در سال های ۱۹۸۴ تا ۱۹۹۲ برای سازمان استخبارات افغانستان به کار مشغول بوده است. او در سال ۲۰۱۵ به همراه خانواده اش وارد آلمان شده و درخواست پناهندگی ارائه کرده بود.

قاضیان محکمه توضیح دادند که از نظر آن ها این مرد در طول خدمتش در سازمان استخبارات افغانستان مرتکب جنایت علیه بشریت شده و یا در آن شرکت داشته است. درآن زمان که حکومت کمونیستی در افغانستان حاکم بود، موارد متعددی از اعدام‌ ها، قتل های عمد، شکنجه و تجاوز جنسی رخ داده است.

از آن جایی که سرویس های امنیتی حزب دموکراتیک خلق افغانستان برای پابرجاماندن رهبران حاکم نقش مهمی بازی کردند، این تصور نمی تواند به دور از واقعیت باشد که این مرد ۵۵ ساله به عنوان افسر سازمان استخبارات در جنایات نام برده سهیم بوده است.

به گفته محکمه احتمالا همه کارمندان در رده های بالاتر و ماموران زیردست شخصاً در بازداشت، شکنجه و اعدام مظنونان سهم داشته اند. این مرد در دوران خدمتش به خوبی می دانسته که همه اعضای سازمان استخبارات به صورت گسترده مرتکب جنایت برعلیه بشریت شده اند. این که کسی در موقعیت او از نقض شدید موازین حقوق بشر بی اطلاع بوده باشد، غیرقابل تصور است.

سرویس های امنیتی افغانستان در طول حاکمیت کمونیستی که بین سال های ۱۹۷۸ تا ۱۹۹۲ برقرار بود، به استفاده از روش های بی رحمانه شهرت داشته اند.

با وجود حکم محکمه در مورد فرد یاد شده، در حال حاضر به دلایل بشردوستانه، اخراج او به افغانستان ممکن نیست.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟