محاکمه سرباز استرالیایی به اتهام ارتکاب جرایم جنگی در افغانستان

  • انتشار: ۱۰ جوزا ۱۴۰۲
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 140883

یک سرباز استرالیایی به اتهام ارتکاب جرایم جنگی در افغانستان، فردا پنجشنبه (۱۱ جوزا) محاکمه خواهد شد.

به نقل از رویترز، بن رابرتز سمیت سرباز نیروهای ویژه استرالیا که به حیث یک قهرمان مورد تمجید قرار گرفته و بلندترین افتخار نظامی آن کشور را به خاطر حمله بر دو پوستۀ ماشیندار طالبان در سال ۲۰۱۰ میلادی، در جریان پنجمین دور ماموریت خود در افغانستان دریافت کرده، به اتهام ارتکاب جرایم جنگی، فردا پنجشنبه (اول جون) محاکمه خواهد شد.

به گفته منبع، این عسکر دریافت‌کننده مدال «شجاعت آشکار» در جریان استقرار در افغانستان، متهم به داشتن نقش در قتل غیرقانونی شش افغانستانی است.

این اتهامات در مرکز پر مصرف‌ترین و دومین دوسیۀ طولانی مدت “افترا” در استرالیا قرار دارد و قرار است، فردا (پنجشنبه اول جون) در مورد آن قضاوت شود.

به گفتۀ کارشناسان، مصارف حقوقی این محاکمه بیش از ۲۵ میلیون دالر استرالیایی (۱۷ میلیون دالر امریکایی) می‌شود و ممکن است که جانب بازندۀ این دوسیه، محکوم به پرداخت آن شود.

این دوسیه بعد از آن آغاز شد که در سال ۲۰۱۸ میلادی روزنامه‌های استرالیایی سیدنی مورنینگ هرالد، ایج و کانبرا تایمز مقالاتی را منتشر نموده، بن رابرتز سمیت را به استفاده غیرپذیرفتنی از زور در برابر افغانستانی های غیرمسلح از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ میلادی متهم کردند.

پس از آن که گزارشی در سال ۲۰۲۰ اعلام کرد که بر اساس شواهد موثق، اعضای نیروهای ویژه استرالیایی ده‌ها زندانی غیرمسلح را در افغانستان کشته‌اند، حساسیت‌ها در مورد عملکرد اردوی استرالیا، افزایش یافت.

رابرتز سمیت، یکی از ۱۰۱ نظامی استرالیایی است که صلیب ویکتوریا را دریافت نموده اند و در سال ۲۰۲۰ میلادی برعلیۀ روزنامه‌ها به محکمه شکایت کردند که آنها را به اتهام دروغ به همدستی در جنایات جنگی متهم کرده اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟