ماله برای خروج نیروهای هندی از مالدیو ضرب‌الاجل تعیین کرد

  • انتشار: ۲۵ جدی ۱۴۰۲
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 168679

یک مقام رسمی در دولت مالدیو گفته که ماله خواستار خروج نیروهای هندی از آن کشور شده است.

این منبع روز یک‌شنبه، ۱۴ جنوری، به رویترز گفته که ضرب‌الاجل برای خروج نیروهای هندی از سوی دولت مالدیو تا ۱۵ مارچ سال جاری میلادی تعیین شده است.

این درخواست نشانه‌ای دیگر از تشدید تنش میان دو کشور همسایه جنوب آسیا است که پیش‌تر به حوزه گردشگری میان هند و مالدیو نیز کشیده شده بود.

محمد مویزو، رییس جمهوری مالدیو در کارزار انتخاباتی سال گذشته خود با وعده پایان دادن به سیاست جاری در کشورش مبنی بر اولویت دادن به روابط با هند در منطقه‌ای که دهلی‌نو و بیجینگ برای نفوذ در آن رقابت می‌کنند، پیروز شد.

محمد موئیزو در مبارزات انتخاباتی خود نفوذ گسترده دهلی‌نو را تهدیدی برای حاکمیت کشورش عنوان کرده و متعهد شده بود که در صورت به دست گرفتن قدرت، نیروهای هندی را از این کشور خارج کند.

از سوی دیگر، چین و مالدیو در پی نخسین سفر دولتی موئیزو به بیجینگ که هفته گذشته صورت گرفت بر سر مشارکت در زمینه «همکاری راهبردی جامع» که زمینه را برای افزایش سرمایه‌گذاری‌های چین در مالدیو فراهم می‌کند، به توافق رسیده بودند.

با این حال، دهلی‌نو تا کنون در این مورد واکنش نشان نداده است.

گفتنی است که گروهی متشکل از ۸۰ سرباز ارتش هند مدت‌ها است که در مجمع الجزایر اقیانوس هند مستقر شده است و افزون بر نظارت و پشتیبانی از فعالیت‌های بشردوستانه در این منطقه، وظیفه حفاظت از تجهیزات نظامی را که دهلی‌نو در اختیار مالدیو قرار داده، بر عهده دارند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟