فرمانده سابق سنتکام مقام‌های دولت امریکا را مسوول خروج فاجعه‌بار از افغانستان‌ دانست

  • انتشار: ۱ حمل ۱۴۰۳
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 175742

جنرال فرانک کنت مکنزی، رییس پیشین فرماندهی مرکزی امریکا (سنتکام) می‌گوید که مقام‌های دولت امریکا مسوول وضعیت فاجعه‌بار در افغانستان هستند، نه ارتش ایالات متحده.

مکنزی این اظهارات را روز سه‌شنبه، ۲۹ حوت در نشست استماعیه کمیته روابط خارجی مجلس نماینده‌گان امریکا بیان کرد.

وی افزود که وضعیت آشفته در افغانستان و کشته شدن سربازان امریکایی در میدان هوایی کابل ناشی از سیاست‌های «نادرست» حکومت ایالات متحده بود.

مکنزی تصریح کرد که وی در ماه جون ۲۰۲۰ به دونالد ترامپ، رییس جمهور وقت امریکا گزینه‌های مختلف را در مورد خروج کامل از افغانستان پیشنهاد داده است، اما ترامپ تنها حضور دو هزار و ۵۰۰ سرباز امریکایی را به‌منظور محافظت از کارمندان سفارت این کشور در کابل تا روز مراسم تحلیف رییس جمهور در سال ۲۰۲۱ انتخاب کرد.

فرمانده پیشین سنتکام خاطرنشان کرد که برای وی دستور داده شد تا نیروهای امریکایی را الی ماه می ۲۰۲۱ از افغانستان بیرون کند.

این مقام ارشد نظامی امریکا همچنان در این نشست تاکید کرد که به دستور جو بایدن، رییس جمهور این کشور روند خروج نیروهای امریکایی تا ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۱ تکمیل شد.

مکنزی با اشاره به کشته شدن دو هزار و ۴۶۱ نظامی امریکایی طی دو دهه جنگ در افغانستان گفت: «اتفاقاتی که در آگست ۲۰۲۱ رخ داد، فاجعه بود.»

دست‌کم ۱۳ سرباز امریکایی در آگست ۲۰۲۱ در پی یک حمله مرگ‌بار در نزدیکی میدان هوایی کابل کشته شده بودند.

به باور این جنرال امریکایی، فشار بیشتر طالبان باعث فروپاشی دولت پیشین افغانستان شد.

گفتنی است که کمیته روابط خارجی مجلس نماینده‌گان امریکا نشستی را با حضور جنرال مارک میلی، رییس پیشین ستاد مشترک ارتش امریکا و فرانک مکنزی، فرمانده سابق فرماندهی مرکزی ایالات متحده در مورد خروج فاجعه‌بار از افغانستان برگزار کرده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟