طالبان: روزانه بیش از ۹ هزار مهاجر اخراج‌شده از ایران و پاکستان وارد افغانستان می‌شوند

  • انتشار: ۲۷ میزان ۱۴۰۲
  • سرویس:
  • شناسه مطلب: 157305

در پی تسریع روند اخراج مهاجران افغانستانی در پاکستان و افزایش فشارها بر آن‌ها در ایران، وزارت امور مهاجران حکومت طالبان می‌گوید روزانه دست‌کم ۹ هزار نفر از این دو کشور به افغانستان باز می‌گردند.

به گفته مسئولان این وزارتخانه در گذرگاه‌های مرزی تورخم میان افغانستان و پاکستان و اسلام قلعه بین افغانستان و ایران هزاران تن از این بازگشت‌کنندگان افرادی هستند که به اجبار از ایران و پاکستان اخراج شده‌اند.

عبدالمطلب، سخنگوی این وزارتخانه در این مورد به رسانه‌ها گفته است: «به تاریخ ۲۵ میزان (مهر) بیش از ۹ هزار شهروند افغانستان به کشور بازگشتند که ۴ هزار نفر شان از پاکستان و بیش از ۵ هزار تن شان از ایران آمدند. این‌ها بیشتر افرادی هستند که مدرک قانونی اقامت نداشتند و به زور اخراج شده‌اند.»

او افزود: «این افراد پس از ثبت در گذرگاه‌های مرزی از سوی اداره‌های مهاجرت، کمک‌هایی را از جمله پول نقد دریافت کرده‌اند.»

همچنین وزارت مهاجران طالبان امروز (۱۹ اکتبر) اعلام کرد که بیش ا ز۵ هزار مهاجر افغانستانی از پاکستان از طریق مرز تورخم و اسپین بولدک وارد افغانستان شدند که اکثر آن‌ها به شکل اجباری اخراج شده بودند.

این اداره اعلام کرد که از این میان ۴۵۸خانواده که شامل ۲۵۸۷ نفر بودند به نهادهای حامی مهاجران سازمان ملل در افغانستان معرفی شدند.

دولت پاکستان به همه پناهجویان فاقد مدرک «اقامت قانونی»، که شمار آن‌ها ۱.۷ میلیون نفر تخمین زده می‌شود، دستور داده که تا ماه نوامبر سال جاری میلادی این کشور را ترک کنند. همچنین وزیر کشور ایران خواهان اخراج «مهاجران غیرقانونی» شده است.

طالبان همچنین از ساخت یک اردوگاه موقت در ولایت ننگرهار، هم‌مرز با پاکستان برای مهاجرانی که به اجبار اخراج شده‌اند، خبر دادند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟