شی جین‌پینگ: چین مایل به همکاری با امریکا و مدیریت اختلافات است

  • انتشار: ۳ عقرب ۱۴۰۲
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 157926

شی جین‌پینگ، رییس جمهور چین می‌گوید که بیجینگ مایل به همکاری با ایالات متحده است، زیرا هر دو طرف اختلافات خود را مدیریت و با یکدیگر برای پاسخ به چالش‌های جهانی همکاری می‌کنند.

گلوبال تایمز تحت کنترل دولت چین روز پنج‌شنبه، ۲۵ اکتوبر، گزارش داد که این پیام در نامه‌ای از سوی شی جین‌پینگ به ایالات متحده فرستاده شده است.

شی در نامه‌ای که در ضیافت شام سالانه کمیته ملی روابط ایالات متحده و چین در نیویارک مستقر است، گفت: «آیا ایالات متحده و چین می‌توانند راه درست را ایجاد کنند یا نه، برای جهان بسیار مهم است.»

درخواست شی برای برقراری روابط دوجانبه با ثبات‌تر که به گفته او باید بر اساس اصل «احترام متقابل، همزیستی مسالمت‌آمیز و همکاری برد-برد» بنا شود، پیش از سفر کلیدی وانگ یی، وزیر امور خارجه آن کشور به واشنگتن در اواخر این هفته مطرح می‌شود.

این سفر از پنجشنبه تا شنبه توسط دیپلمات ارشد چینی بالاترین سطح تعامل حضوری پیش از دیدار مورد انتظار جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده و شی در سانفرانسیسکو در نشست نوامبر همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه (APEC) خواهد بود.

چندین مقام ارشد ایالات متحده از جمله آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، تابستان امسال با همتایان چینی خود در بیجینگ دیدار کردند.

اولویت اصلی واشنگتن این بوده است که اطمینان حاصل کند که رقابت شدید بین دو اقتصاد بزرگ جهان و اختلافات آن‌ها بر سر موضوعات زیادی از تجارت گرفته تا تایوان و دریای چین جنوبی به درگیری منحرف نشود.

ناظران چینی بر این باورند که سفر وانگ یی راه را برای دیدار احتمالی بین سران دو کشور هموار می‌کند، اما افزودند که واشنگتن باید تلاش‌های مشخصی برای رسیده‌گی به نگرانی‌های پکن و نشان دادن صداقت خود انجام دهد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟