«شورای هزاره‌های فدراتیف روسیه و کشورهای مشترک‌المنافع» تشکیل شد

  • انتشار: ۱۷ ثور ۱۴۰۲
  • سرویس:
  • شناسه مطلب: 137591

یک نهاد اجتماعی جدید به نام «شورای هزاره‌های فدراتیف روسیه و کشورهای مشترک‌المنافع» متشکل از تاجران، روشنفکران، دانشجویان و سایر مردم متعلق به قومیت هزاره در روسیه اعلام موجودیت کرد.

«شورای هزاره‌های فدراتیف روسیه و کشورهای مشترک‌المنافع» به رهبری امان رحیمی، روز شنبه، ۱۶ ثور، با نشر اعلامیه‌ای در روسیه اعلام موجودیت کرد.

در اعلامیه این شورا آمده: همبستگی اجتماعی اساس تقویت ارتباطات جمعی و ایجاد فضای مناسب و مشترک برای تبادل نظر، اطلاعات و تجارب و انجام فعالیت‌های متحدانه برای دست یافتن به اهداف مشترک، موفقیت و سعادت اجتماعات انسانی دانسته می‌شود.

این شورا از سوی برخی تاجران، روشنفکران، دانشجویان و سایر مردم هزاره در روسیه تشکیل شده است.

در بیانیه این شورا همچنین گفته شده: حل مشکلات جمعی، توسعه مهارت‌های گروهی و ارتقای تجربیات افراد در امر تامین آرزوهای مشترک، در چارچوب همبستگی اجتماعی امکان‌پذیر می‌‌گردد.

این بیانیه افزوده: از آن‌جایی که جمعیتی قابل توجه از جامعه بزرگ هزاره‌ در جمهوری فدراتیف روسیه و کشورهای مشترک‌المنافع زندگی می‌کند، با توجه به ضرورت ایجاد یک نهاد اجتماعی و فرهنگی که بتواند زمینه‌های همکاری و تعامل هدفمند این جمعیت را فراهم کند، از دیر به این سو احساس می‌شد، سرانجام تلاش‌های مؤثر و سازنده‌ای توسط جمعی از تاجران، روشنفکران و دانشجویان صورت گرفت.

بربنیاد اعلامیه این شورا هدف تشکیل آن ایجاد همبستگی میان هزاره‌های مقیم روسیه و کشورهای مستقل مشترک‌المنافع است.

این شورا همچنین گفته: گسترش روابط میان هزاره‌ها، دولت و مردم روسیه و کشورهای مستقل مشترک‌المنافع، فراهم کردن فضای تحصیلی به شکل بورسیه برای هزاره‌های مقیم این کشورها و هزاره‌های از افغانستان از اهداف آن‌ها به شمار می‌رود.

گسترش روابط بین شوراها و انجمن‌های هزاره در دیگر کشورها و برگزاری نشست‌های تخصصی، کارگاه‌های آموزشی، همایش‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی به منظور بحث و تبادل نظر پیرامون بهبود وضعیت هزاره‌ها، معرفی فرصت‌ها و چالش‌های فراروی جامعه هزاره‌ و تکثیر پیام‌های دادخواهی و گزارش نقض سیستماتیک حقوق ‌بشری آن‌ها در افغانستان، ایجاد یک آدرس مشخص و مؤثر فرهنگی و اجتماعی برای هزاره‌های مقیم فدراتیف روسیه و کشورهای مشترک‌المنافع از دیگر اهداف این شورا به شمار می‌رود.

این در حالی است که اکنون افغانستان تحت حاکمیت طالبان قرار گرفته، حکومت از سوی یک قوم اداره می‌شود و هرگونه فعالیت‌ سیاسی و اجتماعی در قالب حزب و سایر تشکل‌ها ناممکن است.

پس از روی کار آمدن طالبان، احزاب و شوراهای مختلف دیگری نیز در خارج از کشور اعلام موجودیت کرده‌اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟