سیگار: طالبان مکاتب دولتی را به مدارس جهادی تبدیل کرده‌اند

  • انتشار: ۳۰ میزان ۱۴۰۲
  • سرویس: تیتر 1
  • شناسه مطلب: 157527

اداره بازرس ویژه امریکا در امور بازسازی افغانستان (سیگار) اعلام کرده که طالبان مکاتب دولتی را به مدارس جهادی تبدیل کرده و حدود ۱۰۰۰ مدرسه دینی جدید در وزارت حج و اوقاف طالبان ثبت شده است.

اداره بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان گفته که طالبان مکاتب دولتی را به مدرسه دینی تمام‌وقت تبدیل کرده و از بودجه دولتی و «کمک‌ها» این مدارس را حمایت می‌کند.

در گزارش سیگار آمده که طالبان از «کمک‌ها» برای حمایت مدارس دینی استفاده کرده‌اند؛ اما توضیح داده نشده که آیا منظورش کمک‌های بشردوستانه‌ای است که جامعه جهانی برای رسیدگی به بحران بشری به آژانس‌های تحت مدیریت سازمان ملل می‌فرستد یا خیر.

سیگار اخیرا گزارش تازه‌ای را منتشر کرده که در بخشی از آن به افزایش شمار مدارس دینی در افغانستان پرداخته است.

وزارت معارف طالبان پیش از این اعلام کرده بود که در دو سال گذشته حدود ۱۴ هزار مدرسه دینی در چارچوب وزارت معارف این گروه ثبت شده و طالبان تقریبا ۲۰۰ میلیون افغانی به این مدارس دینی کمک کرده است.

کارمندان مکاتب ابتدایی و متوسطه افغانستان در گفتگو با سیگار گفته‌اند که وزارت معارف طالبان توجه ویژه‌ای به ایجاد مدارس دینی دارد.

بر اساس این گزارش، طالبان در چندین ولایت ساختمان‌ها و تاسیسات تربیت معلم و مکاتب ابتدایی و متوسطه را به مدرسه دینی تبدیل کرده و فرایند جذب معلم برای مدارس دینی را آغاز کرده‌اند.

وزیر معارف طالبان پیش از این اعلام کرده بود که ملا هبت‌الله آخوندزاده؛ رهبر این گروه ۱۰۰ هزار بست جدید را برای گماشتن معلم مدارس دینی در سراسر افغانستان تایید کرده است.

در گزارش سیگار آمده که مدارس دینی بخشی از نظام آموزش غیررسمی هستند که مربیان آن «علمای دین» و «روحانیون» هستند که فقط دروس دینی را تدریس می‌کنند و هیچ برنامه درسی معیاری برای مدارس وجود ندارد.

سیگار دریافته که پس از ممنوعیت آموزش دختران، برخی از آنان در مدارس دینی، ثبت‌نام کرده‌اند.

در همین حال، افرادی از ۱۰ ولایت افغانستان که با رویترز مصاحبه کرده، گفته‌اند مراجعه دختران به مدارس دینی اغلب به خاطر آموزش، دوست‌یابی و بیرون شدن از چهاردیواری خانه انجام شده است.

براساس آمار رسمی وزارت معارف طالبان در مجموع، آمار طلبه‌های مدارس دینی دولتی و خصوصی در سرتاسر کشور به ۹۳۰ هزار و ۹۵۰ نفر می‌رسد. از این میان ۹۴ هزار و ۶۱۲ طلبه دختر اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟