سیگار: طالبان در روند توزیع کمک‌های بشردوستانه دخالت می‌کند

  • انتشار: ۴ سرطان ۱۴۰۲
  • سرویس: تیتر 2
  • شناسه مطلب: 143875

سیگار ادعا کرد که بر اساس گزارشات جدید، طی شش ماه گذشته سال جاری میلادی ۴۹۴ مورد از مداخلات طالبان در روند توزیع کمک‌رسانی‌ها ثبت شده است.

اداره بازرس ویژه ایالات متحده برای بازسازی افغانستان (سیگار) در گزارش جدید خود مدعی شده است که طالبان به طور کامل در روند توزیع کمک‌های بشردوستانه مداخله می‌کند.

سیگار در این گزارش ادعا کرده است که کمک‌هایی که از طریق سازمان ملل به افغانستان داده می‌شود هنوز هم امن نیست و تقریباً ۵۰۰ مورد از این مداخلات طالبان در توزیع این کمک‌ها صورت ثبت شده است.

در بخشی از این گزارش آمده است:« از زمانی که طالبان در سال ۲۰۲۱ به قدرت رسیدند، سیاست دولت آمریکا ادامه کمک‌های خود به افغانستانی ها بدون طالبان بوده است. طالبان همچنان در کار سازمان ملل متحد و دیگر ادارات کمک‌رسان غیردولتی در افغانستان دخالت می‌کنند و روند کمک‌رسانی را محدود می‌کنند. ادارات سازمان ملل متحد از شانزدهم ماه نوامبر سال گذشته تا پنجم ماه می سال جاری ۴۹۴ مورد مداخله در امور این ادارات را گزارش کرده اند که این تعداد در سال گذشته ۱۵۳ مورد بوده است.»

در این گزارش هم‌چنین گفته شده است که پس از روی کار آمدن طالبان، آمریکا می‌خواهد به کمک‌های مالی خود به افغانستان در زمینه پروژه‌های ساختمانی ادامه دهد، اما به دلیل دخالت‌های گسترده حکومت سرپرست، این کمک‌ها اجرا نشده است.

بر اساس این گزارش همچنین ادعا شده در سال ۲۰۲۲ اقدامات خشونت آمیز توسط طالبان علیه کارکنان سازمان ملل و برخی دیگر از تشکل‌های غیردولتی وجود داشته است.

در بخشی از این گزارش آمده است:« سازمان ملل در سال ۲۰۲۲، قضیهٔ ۳۰ حمله و ۳۶۲ مورد خشونت و تهدید علیه کمک‌رسانان بشردوستانه را گزارش کرده است. از این تعداد ۳۹ مورد تهدید و ۵۷ مورد وضع تحریم علیه کارکنان زن است.»

سیگار در گذشته وظیفه نظارت کامل بر کمک‌ها و کارهای بازسازی ایالات متحده را برعهده داشت، اما پس از ماه آگوست سال ۲۰۲۱، عملا فعالیت خود را متوقف کرده است و طی این دو سال در خارج از افغانستان در زمینه‌های مختلف گزارش ارائه کرده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟